Meer overzicht, minder stress

Veel mensen die last hebben van teveel stress geven aan dat het overzicht kwijtraken één van de grootste stresspunten is. Misschien herken je het wel; Je moet van alles doen, een hoop dingen regelen en je weet niet zo goed waar je moet beginnen. Je hoofd raakt vol en je mist het overzicht. In je hoofd maak je de dingen die je moet doen steeds groter en groter en je gaat twijfelen of het allemaal wel gaat lukken.

Uiteindelijk is de kans groot dat je helemaal niet begint of overal aan begint en niets afmaakt. Dit geeft een onvoldaan gevoel en de lijst met dingen die je moet doen stapelt alleen maar op. Wat begint als een paar dingetjes, eindigt als een berg opgestapeld werk en dat geeft stress.

De oplossing

Er zijn heel veel verschillende oplossingen te verzinnen, maar de belangrijkste oplossing is om weer overzicht te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld heel goed met een to-do lijst.

To-do lijstjes

Veel mensen werken met to-do lijstjes, maar geregeld helpt dit toch niet om meer structuur en overzicht te krijgen. Dus stoppen ze er maar weer mee. Dat het niet lukt om hiermee overzicht te krijgen ligt vaak niet aan de to-do lijstjes op zich, maar meer aan het niet optimaal gebruiken van deze lijstjes. Valkuilen bij het gebruik van to-do lijstjes zijn:

  • Meerdere to-do lijstjes tegelijk maken en gebruiken
  • Geen prioriteiten stellen aan de taken
  • Teveel dingen willen doen in te weinig tijd
  • Niet in actie komen, blijven uitstellen
  • Steeds nieuwe taken toevoegen aan de planning
  • Geen ruimte overlaten voor onvoorziene dingen
  • Dingen die “even” moeten gebeuren niet op de lijst zetten

Meerdere lijstjes gebruiken

Wanneer je overzicht wilt, is het belangrijk om één lijst te maken. Veel mensen hebben overal in hun huis en op hun werk to-do lijstjes liggen. Een to-do lijstje voor thuis, eentje voor de vergadering, één voor de komende week, één voor het organiseren van dat feest van dit weekend etc. etc. Het gevaar van meerdere lijstjes is dat je nog geen overzicht hebt. Persoonlijk zou ik hooguit twee lijstjes gebruiken. Eén voor dingen op het werk en één voor privé. Dus verzamel alle losse lijstjes en voeg ze samen tot één lijst. Waar je deze lijst bijhoudt maakt niet uit, maar probeer één vaste plek te hebben om taken te noteren. Zo houd je het overzicht.

Geen prioriteiten stellen

Een andere valkuil bij het gebruik van to-do lijstjes is geen prioriteiten stellen en gewoon ergens beginnen. Waarschijnlijk begin je dan bij de dingen die je het leukst vindt, of die het gemakkelijkst gaan en lastige, minder leuke dingen blijven steeds liggen. Door aan het begin van de dag te kijken welke dingen belangrijk zijn en daar dan ook mee te beginnen, help je je voldane gevoel een handje en voorkom je uitstelgedrag. Natuurlijk kan je er bewust voor kiezen om minder leuke dingen en leuke dingen af te wisselen, maar neem in ieder geval even tijd om hier over na te denken.

Teveel dingen willen doen in te weinig tijd

De meeste to-do lijstjes zijn behoorlijk lang. Vaak lukt het niet om ze helemaal af te werken in één dag. Verwacht je dit wel van jezelf, dan zal je iedere keer teleurgesteld raken als dit niet lukt. Kijk geregeld even kritisch naar je to-do lijst. Moeten alle dingen echt gebeuren en moet jij ze zelf doen, of kan je ook wat aan een ander overlaten? En moeten al deze dingen vandaag of kunnen ze ook even wachten?

Merk je lijstje iedere keer langer wordt, dan moet je je afvragen of je niet teveel hooi op de vork neemt. Probeer te schrappen en te delegeren en geef jezelf weer wat ruimte om bij te werken.

Niet in actie komen, blijven uitstellen

Merk je dat je het lastig vindt om daadwerkelijk de dingen te doen die op het lijstje staan, of doe je vaak dingen die er niet op staan om onder deze taken uit te komen? Bedenk je dan waar dit aan ligt. Vind je ze lastig? Ben je bang dat het niet gaat lukken en heb je misschien faalangst? Heb je er teveel dingen opstaan die energie vreten? Of weet je misschien door de grote berg niet meer waar je moet beginnen?

Allemaal redenen om steeds uitvluchten te verzinnen. Belangrijk is om te bedenken waarvoor je vlucht. Pas kan dan je er ook daadwerkelijk iets mee doen.

Steeds nieuwe taken toevoegen aan je dagplanning

Als je hebt besloten welke taken van je to-do lijst je vandaag af wilt ronden, probeer dan niet je hele dag vol te plannen en houd ruimte voor onvoorziene dingen. Bijvoorbeeld een onverwachte visite, een vraag van een klant of collega of een taak die wat langer duurt dan verwacht. Trap ook niet in de valkuil om iedere keer “kleine” dingetjes toe te voegen aan je planning. Al die kleine dingetjes zorgen voor een verstoring in je concentratie en kunnen zorgen voor uitstelgedrag.

Meer tips?

Wil jij meer tips ontvangen tegen stress? Download dan hieronder het ebook Stress de Baas, of meld je aan voor de online training “Vrij van Stress”

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Meer overzicht, minder stress

Plaats een reactie