5 tips om jouw faalangst te overwinnen

Faalangst komt ontzettend veel voor. Veel mensen hebben er in meer of mindere mate mee te maken. Vaak wordt bij faalangst gedacht aan angst voor presenteren, examenvrees en black-outs, maar eigenlijk is faalangst veel meer dan dat. Faalangst is de angst om fouten te maken en te falen.

Mensen die zichzelf niet toestaan om fouten te maken, zetten zichzelf helemaal vast. Het is onmogelijk om geen fouten te maken in je leven en hoe meer jij je best doet om fouten maken te voorkomen, hoe groter de kans is dat jij faalt. In dit artikel geef ik 5 tips om jouw faalangst te overwinnen.

#1 Sta jezelf toe om fouten te maken

Leren gaat met vallen en opstaan, die uitspraak heb je vast weleens gehoord. En zo is het maar net. Als je jezelf wilt ontwikkelen is het heel belangrijk om te oefenen. En dit oefenen gaat vaak niet zonder fouten.

Eigenlijk zou ik het woord “fout” hier niet willen gebruiken. Dit geeft meteen een zware lading. Beter is het om te kijken naar het resultaat. Heeft jouw actie het gewenste resultaat opgeleverd of juist niet? En wat kan je leren van jouw fouten? Hoe kan jij zorgen dat je wel het gewenste resultaat krijgt?

Door gewoon te doen ontdek jij wat wel en niet werkt. Als iets niet werkt, blijf hier dan niet te lang in hangen en zie het niet als persoonlijk falen. Zie het als leerpunt en onderzoek hoe jij dit de volgende keer beter kan doen.

#2 Verleg je grenzen

Stel, jij vindt het heel eng om voor een grote groep te staan en iets te presenteren, maar je wilt dit wel heel graag leren. Je kunt dan meteen van jezelf eisen dat je dit gewoon doet, maar de druk die je jezelf dan oplegt is zo groot, dat de kans groot is dat je je hier heel onprettig door voelt. Beter is het om geleidelijk jouw grenzen te verleggen.

Toen ik als ondernemer begon, vond ik het bijvoorbeeld heel lastig om mezelf te laten zien. Ik had weinig zelfvertrouwen en zag mezelf niet als expert. Netwerkbijeenkomsten vond ik heel lastig en voor een groep staan dat zag ik mezelf al helemaal niet doen.

Ik ben begonnen met het bezoeken van laagdrempelige netwerkclubs en mensen 1-op-1 vertellen wat ik doe. Toen dat goed voelde ben ik steeds een stapje verder uit mijn comfortzone gegaan. Inmiddels geef ik workshops en presentaties en voel ik mij er nog comfortabel bij ook.

grenzen verleggen

#3 Zorg voor successen

Eigenlijk is dit een vervolg op de vorige tip. Zorg dat jij jezelf niet te hoge eisen stelt, maar begin klein. En als iets goed gaat, wees daar dan ook trots op. Kijk niet naar anderen die dit schijnbaar zonder moeite doen en haal jezelf niet naar beneden. Jij vond het lastig en je hebt deze stap overwonnen. Dat is heel knap en daar mag je echt trots op zijn.

Misschien ging het nog niet zo vloeiend als je zou willen, maar door het vaker te doen komt dat vanzelf. Kijk naar de dingen die al wel goed gingen en zie de dingen die nog beter kunnen als leerpunt.

#4 Vergroot je zelfvertrouwen

Veel mensen met faalangst zijn erg streng voor zichzelf. Ze vinden dat ze geen fouten mogen maken en alles perfect moeten doen. Onmogelijk om te halen en bij iedere keer dat je dit niet lukt gaat je zelfvertrouwen omlaag. Perfectionisme kan je heel erg in de weg zitten bij het overwinnen van je faalangst.

Om je zelfvertrouwen te vergroten is het heel belangrijk niet teveel te kijken naar de dingen waar jij niet goed in bent, maar juist te kijken naar de dingen waar jij wel goed in bent. Gebruik jouw kwaliteiten om de dingen waar jij minder goed in bent mee te kunnen compenseren.

We zijn gewend om altijd te kijken naar de dingen die nog niet goed gaan en hier mee aan de slag te gaan. Heel logisch, maar je accepteert jezelf dan niet zoals je bent en de kans is dat je uiteindelijk niet meer jezelf kan zijn. Ben jij bijvoorbeeld iemand die introvert is, dan kun je je voordoen als extravert, maar dat zal jij nooit worden. Beter is het om te accepteren dat jij introvert bent en de dingen te doen op een manier die bij jou past.

Door iets minder kritisch op jezelf te zijn en jezelf te accepteren om wie jij bent, geef je jezelf de ruimte om trots op jezelf te kunnen zijn. Geef jezelf geregeld een compliment voor dingen die je goed gedaan hebt. Een mooie spreuk die ik vaak gebruik is: “Wat je aandacht geeft groeit”. Geef jij de dingen die niet goed gaan veel aandacht, dan zal je steeds negatiever over jezelf gaan denken, maar geef jij juist de dingen die wel goed gaan veel aandacht, dan wordt je zelfbeeld positiever.

grenzen verleggen zelfvertrouwen faalangst overwinnen

#5 Voorkom uitstellen

Als je ergens bang voor bent, is een automatische reactie om ervoor weg te vluchten. Mensen met faalangst hebben dan ook geregeld last van uitstelgedrag. Ze zoeken steeds een excuus of uitweg om de enge situatie uit de weg te gaan. En hoe langer het uitstellen duurt, hoe groter de berg wordt.

Jouw stressniveau neemt steeds meer toe en zorgt ervoor dat de angst alleen maar groter wordt. De drempel wordt steeds groter en de kans dat je het alsnog gaat doen wordt steeds kleiner. Het is beter om het meteen maar te doen en de kans is groot dat het achteraf gezien helemaal niet zo eng was als je dacht. Dit zorgt weer voor meer zelfvertrouwen en is een stapje in de goede richting als het gaat om het overwinnen van je faalangst.

Meer over uitstellen en faalangst lees je hier.

Hulp nodig bij het overwinnen van jouw faalangst?

Wil jij jouw faalangst echt overwinnen? Ik kan jou daarbij helpen. Stop nu met uitstellen en meld je aan voor een GRATIS kennismakingsgesprek via Skype. Stuur mij je gegevens via het formulier op de contactpagina en ik zal zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie