6 tips om beter om te gaan met faalangst

Om jezelf te kunnen ontwikkelen in je werk en in je privéleven, is het belangrijk om nieuwe dingen te proberen. Door uit je comfortzone te komen creëer je nieuwe kansen en mogelijkheden. Er bestaat een kans dat het niet helemaal loopt zoals je hoopte en de angst hiervoor kan je tegenhouden om uit je comfortzone te stappen.

Geregeld ben je je niet bewust van de angst en als je je al bewust bent, weet je niet precies waar je bang voor bent. Bij faalangst is dit vaak de angst om fouten te maken, de angst voor teleurstelling en afwijzing en de mening van anderen.
Deze angst heeft als gevolg dat we in onze comfortzone blijven zitten en niet de stappen zetten die we nodig zijn om onze doelen te kunnen behalen. Het zorgt dat je passief wordt en is één van de grootste obstakels voor vooruitgang en succes.

Signalen van faalangst

  • Angst om iets nieuws te proberen
  • Uitstellen van de dingen die je moet gaan doen
  • Weinig zelfvertrouwen hebben
  • Negatieve uitspraken en negatieve gedachten
  • Streven naar perfectie

De tips om faalangst te overwinnen

Door het overwinnen van je faalangst open je voor jezelf nieuwe deuren. Je leert je niet te laten leiden door angst en je obstakels te overwinnen. In dit blog geef ik je 6 tips om je angst te overwinnen en eindelijk je dromen waar te maken.

Tip 1. Geloof in jezelf

Faalangst ontstaat wanneer je onzeker bent. Door te werken aan je zelfvertrouwen en door je te focussen op je talenten en mogelijkheden, zorg je ervoor dat je sterker in je schoenen gaat staan. Wees je bewust van je capaciteiten en haal jezelf niet omlaag. Veel mensen met faalangst kijken naar anderen op en maken zichzelf klein. Door in jezelf te geloven en jezelf gelijkwaardig aan de ander te zien, ben je in staat meer moed te tonen en je angsten te overwinnen.

Tip 2. Blijf positief denken

Wanneer je jezelf constant vertelt dat je iets niet kunt, dat het je niet gaat lukken of dat je fouten gaat maken, gaat dit waarschijnlijk ook gebeuren. Je maakt jezelf zenuwachtig en hierdoor ben je niet gefocust. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld, waarbij iemand steeds black-outs krijgt bij het geven van een presentatie. Er is een belemmerende gedachte, die een negatief gevoel geeft en dit gevoel veroorzaakt de black-out. En iedere keer wordt de belemmerende gedachte bevestigd en wordt de faalangst erger.

faalangst invloed gedachten

Net als bij belemmerende gedachtes, werkt dit ook bij positieve (effectieve) gedachtes en hier kun je gebruik van maken in het overwinnen van je faalangst. Spoor je negatieve gedachtes op en maak hier positieve, effectieve gedachtes van. Wanneer je in plaats van: “Ik ben zo zenuwachtig voor deze presentatie, wat nu als ik een black-out krijg” denkt “Ik heb mij goed voorbereid en weet wat ik ga vertellen. Ondanks dat ik mij een beetje zenuwachtig voel weet ik dat het goedkomt. En mocht ik wel een foutje maken, dan leer ik hier alleen maar van.”, ga je heel anders de presentatie in. Je raakt niet in paniek en blijft gefocust. Grote kans dat je, ondanks wat spanning een goed resultaat neerzet. Wanneer het dan goed gaat, geeft dit een enorme boost voor je zelfvertrouwen en ga je de volgende keer sterker de situatie weer in. Mocht je dan toch een fout maken, dan zie je dit ook als iets positiefs, want je leert er weer van. Je kunt op deze manier niet “verliezen” en er is geen enkele reden om de situatie niet aan te gaan.

faalangst invloed gedachten

Tip 3. Stop met uitstellen

Wanneer je je laat leiden door je faalangst, blijf je in je comfortzone hangen. Door uit te stellen geef je jezelf meer tijd om na te denken over de angst en wordt de stap om het te gaan doen alleen maar groter. Je gaat piekeren en malen en dit leidt tot niets. Dus wacht niet te lang en onderneem zo snel mogelijk actie.

Tip 4. Stop met “maar” zeggen

Wanneer je ergens “maar” op zegt, is de kans groot dat er angst in het spel is. Stop met excuses zoeken en wees je er bewust van dat dit jouw angst is die spreekt. Verzamel moed en ga de uitdaging aan.

Ik merkte dit bij mijzelf toen ik voor mijzelf wilde starten als coach. Overal had ik een “maar” voor. Toen ik mij bewust was dat dit de angst was om te falen, heb ik de knop om kunnen zetten en ben ik de uitdaging aangegaan. Ik heb een plan geschreven en ben gewoon gestart. Omdat ik achteraf merkte dat ik het groter en enger had gemaakt dan het eigenlijk is, ben ik ook op een andere manier naar andere uitdagingen gaan kijken. Inmiddels gaat het mij veel gemakkelijker af om mijn angsten te overwinnen en iedere keer als het dan lukt, geeft me dit een enorme boost.

Tip 5. Verleg je grenzen

Het is belangrijk dat je je niet verstopt voor je angsten. Zie de angst onder ogen en vraag jezelf af wat het ergste is dat kan gebeuren. Meestal valt dit best mee en als je dit bewust wordt, wordt de angst meteen al minder.
Neemt de angst niet af, neem dan bewust het besluit om je angst opzij te zetten en kom in actie. Wanneer je blijft vasthouden aan het gevoel van angst, dan zal je zeker falen. Onbewust geef je jezelf dan namelijk de opdracht om te falen. En wanneer je faalt is dit weer de bevestiging dat het niet lukt.

Focus jezelf, bij het verleggen van je grenzen, niet op mogelijke valkuilen, maar op positieve resultaten. Visualiseer de situatie waarin alles perfect gaat, waarin je succesvol bent en waarin het allemaal lukt. Grote kans dat je veel positiever de situatie aangaat en dat het resultaat er mag zijn.

Tip 6. Sta jezelf toe om fouten te maken

Wanneer je jezelf niet toestaat om fouten te maken, zal je ook nooit iets bereiken. Succesvolle mensen zijn succesvol geworden door te leren van hun fouten en uitdagingen gewoon aan te gaan. Sta jezelf toe om fouten te maken en ga je uitdagingen aan. Ook wanneer het een keer niet lukt, blijf volhouden!
Dit principe geldt ook in het overwinnen van je faalangst. Het proces van faalangst overwinnen zal met vallen en opstaan gaan. De ene keer lukt het je om uitdagingen aan te gaan en de andere keer is de uitdaging voor dat moment toch net te groot. Maar wanneer het je lukt je uitdaging te overwinnen, geeft dit een boost voor je zelfvertrouwen en uiteindelijk verleg je op die manier steeds je grenzen.

Welke uitdaging ga jij als eerste aan? En hoe ga je dit aanpakken?

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie