Hoe voorkom ik uitstelgedrag?

Misschien herken je het wel? Je staat je brood te smeren en ziet een vieze vlek op het kastdeurtje. Je denkt: “Even schoonvegen, zo gedaan”. Dan zie je daar nog een vlekje.. en daar.. en voor je het weet sta je de kast te poetsen. En als je dan toch al bezig bent, dan neem je meteen de vloer maar even mee. Eigenlijk moet je nodig de administratie doen..maar ach..dat komt dan morgen wel.

Of je maakt een to-do lijstje met de dingen die je wilt gaan doen. Aan het einde van de dag heb je voor je gevoel enorm hard gewerkt, maar het lijstje is alleen maar langer geworden in plaats van korter. Ben jij ook zo goed in uitstellen?

Uitstellen en stress

Het uitstellen van dingen die ik gepland had staan, leverde mij altijd veel stress op. Ik wilde te veel, was met van alles tegelijk bezig en aan het eind van de dag had ik van alles half gedaan. Dit leverde niet echt een voldaan gevoel op. Ik dacht dat het bij mij hoorde en dat ik gewoon zo was, tot ik ontdekte waar dit uitstellen vandaan kwam.

Sub-persoonlijkheden

Hoewel we bij sub-persoonlijkheden snel geneigd zijn te denken aan psychiatrische aandoeningen, heeft iedere persoon bepaalde sub-personages, die in meer of mindere mate aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan “De perfectionist”, “Het kind”, “De criticus”, “De verantwoordelijke” en “De ouder”.

Deze sub-personages hebben ieder hun eigen verhaal en hun doel om jou te helpen, echter kunnen ze behoorlijk met elkaar conflicteren. Zo wil de perfectionist altijd supergoed werk afleveren en zorgt de verantwoordelijke ervoor dat je je erg verantwoordelijk voelt voor dingen. Hiertegenover staan ook sub-persoonlijkheden die juist geen verantwoordelijkheid willen nemen (bijvoorbeeld “Het kind”) en dit wil nog weleens dilemma’s geven.

Mijn “Chaotische ik”

In mijn geval, is bij het uitstellen, onder andere de “chaotische ik” aan het werk. Deze “ik” loopt over van ideeën en werkt graag samen met mijn “creatieve ik” en mijn “ondernemende ik”.

De verveling slaat snel toe bij deze “ikken” en ze proberen mij er dan van te overtuigen om spannendere en uitdagende dingen te gaan doen. Ze verwachten veel van mij en hebben het veel te druk om stil te zitten. Doordat ze zoveel tegelijk willen, werden de dingen die ik graag wilde doen, op den duur “moeten” en daar houden deze ikken niet van. Hierdoor ging ik steeds vaker uitstellen, wat mij veel stress opleverde.

Mijn “perfectionistische ik”

Naast de chaotische ik, speelde ook de “perfectionistische ik” een grote rol. Deze ik stelt hoge eisen en vind het niet snel goed genoeg. De angst om fouten te maken (faalangst), die deze ik veroorzaakte, kon mij ook behoorlijk belemmeren. Omdat ik wist dat ik toch niet aan de hoge eisen van de “perfectionistische ik” kon voldoen, ging ik lastige dingen graag uit de weg, of ik schoof ze steeds voor mij uit.

To do lijstjes

Ik maakte al een hele tijd gebruik van to-do lijstjes en dacht dat dit mij hielp een beter overzicht te krijgen over de dingen die ik moest en wilde doen. Maar op de één of andere manier kreeg ik door deze lijstjes nog meer stress en hadden ze niet het gewenste resultaat. Als ik één ding af kon strepen, omdat ik het afgerond had, had ik er alweer twee nieuwe dingen voor in de plaats gezet. Het gevolg was dat mijn lijstje aan het einde van de dag langer was dan aan het begin van de dag.

Ik had vaak het gevoel dat ik van alles “moest” en ik wist niet meer waar ik de tijd vandaan moest gaan halen. Omdat het zoveel was, en ik het overzicht miste, begon ik er vaak niet eens meer aan.

Minder uitstellen

Ik wilde dolgraag minder uitstellen en ben daarom op zoek gegaan naar tips om hier beter mee om te gaan. Allereerst was het voor mij heel belangrijk om te accepteren dat de “perfectionistische ik”, de “chaotische ik”, de “creatieve ik” en de “ondernemende ik” nu eenmaal bij mij hoorden, maar dat dit niet hoefde te betekenen dat ik ze altijd maar hun zin hoefde te geven. Ik kon zelf kiezen of ik de stemmetjes in mijn hoofd ging volgen of niet.

Door niet meteen in actie te komen, maar eerst te bedenken of ik mijn idee meteen ten uitvoer moet brengen, of dat dit weer een uitvlucht was voor een minder uitdagende activiteit, kreeg ik al veel minder last van uitstelgedrag. Veel dingen bleken namelijk een uitvlucht te zijn.

De ruimte geven aan creativiteit

Toen ik hier net mee begon, leken deze stemmetjes boos te worden en gingen steeds harder protesteren. Ze wilden graag gehoord worden en omdat ik hier geen ruimte voor gaf, gingen ze steeds vaker ingrijpen.  Ik heb deze “ikken” toen op een andere manier ruimte gegeven.

Zo hebben de chaotische, creatieve en ondernemende ik voor mij, naast deze minder handige dingen, ook een hoop positieve dingen. Ze zorgen ervoor dat ik creatief ben in het vinden van oplossingen voor problemen, dat ik verder kom in het leven omdat ik nieuwe dingen verzin en ze zorgen ervoor dat ik leuke, spannende, nieuwe dingen onderneem. Doordat ik nu beter luister naar deze “ikken” en ze de ruimte geef, kan ik ze ook af en toe bewust naar de achtergrond schuiven en zorgen dat mijn “gestructureerde ik” en mijn “even-helemaal-niets ik” meer ruimte krijgen.

Meer structuur

Doordat ik bewust meer structuur in mijn dagelijkse leven aanbreng en bepaalde activiteiten volgens een vast ritueel doe, geeft dit een hoop rust. Ik hoef van mezelf niet de hele dag door te blijven rennen en mag ook af en toe even nietsdoen.

Doordat ik nu meer balans heb tussen deze verschillende “ikken”, heb ik veel meer energie en ben ik daarnaast ook veel creatiever en ondernemender.

To-do lijstjes gebruik ik nog regelmatig, maar ik mag er van mezelf geen nieuwe dingen opzetten. Mochten er toch nieuwe ideeën in mij opkomen dan schrijf ik ze op voor later. Ik rond eerst de dingen af die ik al opgeschreven had.

Meer balans en minder stress

Nog steeds heb ik momenten waarop het lastig is om uitstelgedrag te voorkomen, omdat de “chaotische ik” even spreekt, maar omdat hij weet dat hij op andere momenten wel de ruimte krijgt, is hij gemakkelijker te overtuigen. Ik houd inmiddels geregeld tijd over, voel mij meer ontspannen en heb het gevoel dat ik het veel minder druk heb. Ook doe ik veel meer dan voorheen. Daarnaast zit ik veel beter in mijn vel en voel ik mij meer in balans, omdat ik meer mijzelf kan zijn en uitga van mijn kwaliteiten in plaats van ze alleen als lastig te zien. 

Welke “ikken” staan bij jou op de voorgrond? En welke achteruitgeschoven “ikken” zou jij graag weer wat meer naar voren schuiven?

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie