Faalangst

Faalangst is letterlijk de angst om te falen. Wanneer je faalangst hebt, ben je bang om fouten te maken of iets verkeerd te
doen in een situatie waarin je beoordeeld wordt of jezelf beoordeelt. Iedereen heeft er in zekere mate last van, maar niet iedereen ondervindt er evenveel hinder van. Dit heeft alles te maken met de manier waarop je ermee omgaat. Faalangst ontstaat in de kinderjaren, maar wanneer je er niets aan doet, blijft het je hele leven opspelen.

3 soorten faalangst

We onderscheiden 3 soorten faalangst: cognitieve faalangst, sociale faalangst en motorische faalangst.  De eerste, de cognitieve vorm is de bekendste. Dit is de angst die de kop op steekt bij bijvoorbeeld toetsen en bij het geven van een presentatie.

De sociale angst speelt vooral op in sociale contacten. Iemand trekt zich veel aan van wat anderen van hem of haar denken en zijn bang iets verkeerds te zeggen of te doen. Deze sociale angst kan ook een rol spelen bij de te grote spanning voor het geven van een presentatie.

De motorische faalangst heeft te maken met alles waarbij we onze spieren gebruiken en waarbij we bewegen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld oefeningen tijdens gymnastiek, maar ook met angst om fouten te maken bij het schilderen of tekenen.

Lees meer over de verschillende soorten faalangst.

Harde werkers en uitstellers/opgeversfaalangst

Binnen de groep van faalangstige mensen onderscheiden we 2 types. Dit onderscheid heeft te maken met de manier waarop je met je angst omgaat. Je kunt actief faalangstig zijn of passief faalangstig.

Mensen met de actieve vorm staan ook wel bekend als de harde werkers. Wanneer je altijd heel hard werkt om maar geen fouten te maken, hoor je vermoedelijk bij deze eerste groep. Waarschijnlijk haal je meestal behoorlijk goede resultaten, maar ben je niet snel tevreden over het behaalde resultaat. Omdat je weinig tijd hebt voor ontspanning en altijd gaat voor een zo hoog mogelijk resultaat, ten koste van alles, is de kans groot dat je uiteindelijk veel stress ervaart. Deze groep maakt het zichzelf vaak erg moeilijk. Ze leggen zichzelf een enorme druk op. Wanneer je actieve faalangst hebt, heb je een vergrote kans om burn-out te raken.

Mensen met de passieve vorm zijn juist de mensen die al voor ze begonnen zijn op willen geven, uit angst teleurgesteld te worden. Door weinig vertrouwen in jezelf te hebben en slecht over jezelf te denken, kun je jezelf ook niet teleurstellen en kan het resultaat alleen maar meevallen. Wanneer je in deze groep thuishoort, heb je behoorlijk last van uitstelgedrag en probeer je situaties die angst op kunnen roepen te vermijden. Je ontloopt de situaties waarin deze angst een rol gat spelen, bijvoorbeeld door je vlak voor de tijd ziek te melden. Vaak start je veel te laat met voorbereiden, waardoor je vlak voor de situatie in paniek raakt en uiteindelijk door je slechte voorbereiding ook daadwerkelijk faalt.

Lees meer over perfectionisme en uitstelgedrag

In welke situaties speelt bij jou de faalangst het meest op? En in welke van deze 2 groepen herken jij jezelf het meest?

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie