Vijf Tips voor Meer Rust in je Hoofd

Herken je dit?

Je hebt duizend-en-één dingen die door je hoofd spoken en het lukt je maar niet om die rust te vinden. Je staat ermee op en gaat er weer mee naar bed.

Doordat je zoveel aan je hoofd hebt, lukt het maar niet om gefocust te blijven. Je begint aan van alles, maar voor je het weet ben je weer afgeleid en pak je iets anders aan.

In deze blog geef ik je tips om weer meer rust in je hoofd te creëren en je focus terug te krijgen!

Onrust in je hoofd vreet energie

Wanneer je veel onrust in je hoofd hebt en het je niet lukt deze rust geregeld terug te vinden, is de kans groot dat je vermoeid raakt en last krijgt van andere symptomen van stress. Je lichaam staat voortdurend in een staat van paraatheid, je bent constant klaar om te vluchten voor het “gevaar”.

Vervolgens wordt het hierdoor nog moeilijker om de rust in je hoofd terug te vinden en krijg je nog meer stresssymptomen. Een vicieuze cirkel, die soms behoorlijk lastig te doorbreken is. Jarenlang had ik het gevoel dat het normaal was om zo’n vol hoofd te hebben en ik rende maar door, veelal op de automatische piloot. Het gevolg was dat ik vergat te genieten van de mooie dingen die ik meemaakte en ik leefde niet echt. Door het toepassen van onderstaande tips merkte ik dat het ontzettend fijn is om minder aan je hoofd te hebben en soms gewoon leeg te zijn. Jij wil toch ook meer rust in je hoofd?

Tip 1: Schrijf je gedachtes opstress drukte in hoofd gedachtes

Op moment dat je hoofd overloopt gaan er vaak veel gedachtes door elkaar lopen. Je voelt de druk van al deze gedachtes, maar weet niet precies welke gedachtes je bezighouden. Door ze op te schrijven kom je er niet alleen achter welke gedachtes je hebt, maar kun je ze ook meteen beter loslaten. Ze staan op papier, dus je hoeft ze niet meer te onthouden.

Daarnaast is het gemakkelijker om gedachtes te relativeren, wanneer ze op papier staan. Je kunt er dan beter met een afstand naar kijken. Sommige dingen leken in je hoofd erg belangrijk of groot, maar als ze dan op papier staan, kunnen ze opeens onbelangrijk of klein worden.

Tip 2: Maak een to-do lijst

Schrijf naast de gedachtes eens alle dingen op die je nog MOET doen. Geef alle dingen daarna een prioriteit. De dingen die op dit moment moeten gebeuren geef je “Prio 1”, de dingen die je op korte termijn moet of wilt doen “Prio 2” en de dingen die later ook wel kunnen “Prio 3”.

Grote kans dat je bij heel veel dingen Prio 1 zet. Doordat je druk in je hoofd bent, heb je moeite met prioriteiten stellen. Probeer heel kritisch te zijn en bedenk welke dingen je voor nu kunt schrappen of vooruit kunt schuiven. Moet dit echt nu gebeuren of kan dit volgende week ook nog?

Als je lijst helemaal af is, rond dan eerst alle dingen van Prio 1 af, voor je verder gaat met dingen uit Prio 2. In het begin is het erg lastig om op deze manier te werken, maar je zal merken dat het je steeds gemakkelijker afgaat en dat het bovendien veel rust veroorzaakt.

Tip 3 Stop met multitaskingmultitasking stress rust in hoofd

Misschien denk je dat je alles wel tegelijk kunt doen en dat dit veel effectiever is. Niets is minder waar; wanneer je aan het multitasken bent, schakel je heel snel tussen de verschillende dingen die je moet doen en dit geeft veel onrust in je hoofd, waardoor je minder focus hebt. Uiteindelijk kosten de dingen die je moet doen daardoor veel meer tijd dan wanneer je ze stuk voor stuk zou doen.

Rond eerst het ene af, voor je verder gaat met iets anders. Dit geeft naast rust ook nog eens veel meer voldoening.

Tip 4 Zorg voor minder prikkels

Tegenwoordig staan we de hele dag bloot aan enorm veel prikkels, denk hierbij aan telefoon, e-mail, Social media. Ons lichaam is hier echter niet voor gemaakt en kan al deze prikkels niet goed verwerken. Door bewust bepaalde prikkels weg te halen, zorg je dat je meer gefocust kunt zijn en dit zorgt voor meer rust in je hoofd.

Schakel eens wat vaker je telefoon uit en beperk het gebruik van Social Media. Wanneer je op je computer aan het werk bent, zorg dan dat je alleen de programma’s en tabbladen van internet open hebt staan die je echt op dat moment nodig hebt.

Ook een opgeruimd huis en een opgeruimde werkplek zorgen voor meer rust. Maak regelmatig even tijd vrij om op te ruimen en te ordenen. Uiteindelijk levert dit tijdswinst op omdat je veel meer focus hebt.

Tip 5 Zoek afleiding en kom in beweging

Soms zit je hoofd zo vol, dat het even niet lukt om hem leeg te krijgen. Op dat moment is het goed om te zorgen dat je hoofd rust krijgt. Dit kan je doen door bijvoorbeeld lichamelijk actief te zijn, denk aan wandelen, fysieke werkzaamheden, sporten of creatieve hobby’s. Zoek iets waar jij je prettig bij voelt en waarbij jij even afgeleid bent van je gedachtes. Voor mij werkt het bijvoorbeeld heel goed om te gaan paardrijden. Dat is voor mij een manier om echt mijn hoofd leeg te maken. Voor een ander kan dit bijvoorbeeld klussen in huis zijn of bijvoorbeeld zingen.

Tijdens het werk gaat dit vaak niet, maar door in je vrije tijd meer van dit soort “rust” momenten in te bouwen, merk je ook dat je meer rust in je hoofd krijgt tijdens het werk. En misschien kun je collega’s vinden die meedoen met een lunchwandeling?

Extra tip: Doe ontspanningsoefeningen

Door het doen van ontspanningsoefeningen, leer je heel bewust even je gedachten los te laten. Wanneer je dit geregeld even doet, gaat het je steeds gemakkelijker af. Het voordeel van deze oefeningen is dat je ze gemakkelijk even tussendoor kunt doen. Kijk voor voorbeelden van oefeningen eens op: https://www.vivascoaching.nl/blog/korte-oefeningen-om-ontspannen/

Hulp nodig?

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om rust in je hoofd te krijgen. Wil jij graag wat hulp bij het ontdekken wat voor jou werkt of wil jij leren hoe jij jouw stressniveau kan verlagen? Vraag dan gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie