Korte oefeningen om te ontspannen

Er zijn verschillende manieren om te ontspannen. Niet elke manier werkt voor iedereen. Daarom is het goed om te ontdekken waar jij het beste door kunt ontspannen. Dit kan bijvoorbeeld een hobby zijn, maar onderstaande tips kun je ook eens proberen.

1. Ga meer bewegen

Door meer te bewegen, ga je even uit je hoofd. Daarnaast draagt meer bewegen bij aan een gezondere leefstijl, waardoor je beter bestand bent tegen stress. Begin daarom vandaag met een wandeling of fietstocht van 15-30 minuten per dag. Het maakt niet uit wanneer je dit doet, dit kan voor het werk, in de lunchpauze of meteen na het avondeten. Om dit vol te houden is het wel goed om hier een vast moment voor te kiezen.

Denk niet dat je hier geen tijd voor hebt. 15-30 minuten kun je echt wel ergens op de dag missen en na het bewegen zal je merken dat je veel actiever en productiever bent. Breng bijvoorbeeld de kinderen in plaats van met de auto, met de fiets of wandelend naar school, ga op de fiets naar je werk of vereniging of ga gezellig met een vriend, vriendin of je partner een rondje wandelen tijdens het bijkletsen.

2. Doe ontspanningsoefeningen

Door elke dag 10 minuten uit te trekken voor ontspanningsoefeningen zorg je ervoor dat je beter bestand bent tegen stress. Je kunt deze oefeningen overal doen, maar zorg zeker in het begin voor een rustige omgeving, zodat je je goed kunt concentreren.

Ademhalingsoefening

  • Ga zitten op een stoel met je voeten naast elkaar, of ga liggen op bed of op de bank met de knieĆ«n gebogen.
  • Sluit je ogen en leg je handen op je buik.
  • Adem rustig in door de neus en weer uit door de mond.ballon-25739_1280
  • Probeer je ademhaling naar je buik te verplaatsen. Wanneer je inademt zet je buik uit, wanneer je uitademt gaat hij weer in (je buik is een ballon, je neus en mond het tuitje). Blaas in 3 tot 10 seconden uit

Als je deze oefening goed doet, voel je je waarschijnlijk al snel meer ontspannen worden. Het kan zijn dat je dit een aantal keer moet oefenen om deze oefening onder de knie te krijgen. Door bijvoorbeeld 3x daags 5 minuten te oefenen heb je hem onder de knie wanneer je echt een periode van meer stress hebt.

Aanspannen en ontspannen spieren

  • Ga ontspannen zitten of liggen en sluit je ogen.
  • Til je armen eens in de lucht en laat weer zakken, doe ditzelfde nog eens maar til je arm nu maar een klein stukje op en laat weer zakken.
  • Probeer nu te bedenken dat je de armen optilt en span alleen de spieren aan, maar beweeg je armen niet.
  • Laat daarna bewust los en ontspan je spieren.

Herhaal dit vervolgens met het optillen van je benen, het buigen van je armen, het maken van een vuist en het optrekken van je schouders. Begin met een grote beweging, dan een kleine beweging en vervolgens span je alleen je spieren aan. Op het eind laat je bewust los.

Voel jij je meer ontspannen? Of merk je nog ergens spanning in je lijf. Probeer al je spieren heel bewust los te laten.
Ook voor deze oefening geldt, hoe vaker je hem gedaan hebt, hoe beter je gaat voelen wanneer spieren aangespannen of ontspannen zijn en hoe beter het lukt om alle spieren te ontspannen.
Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie