Hoe ga je om met iemand met een burn-out?

Een burn-out in je omgeving?

Burn-out komt tegenwoordig steeds meer voor. De kans is groot dat jij wel iemand in je omgeving kent die te maken heeft met een burn-out. Bijvoorbeeld je partner, of een familielid of kennis. Vaak is het voor de omgeving lastig om op een goede manier om te gaan met degene die burn-out is. Iemand kan heel onrealistisch zijn, hij of zij is niet meer zichzelf en kan bijna niks meer. Wil jij weten wat je beter wel en niet kunt doen bij iemand met een burn-out?

In deze blog geef ik je 7 tips.

1. Accepteer de burn-out

Het is lastig voor te stellen, iemand leek de hele wereld aan te kunnen en werkte keihard en opeens kan hij of zij helemaal niks meer en is hij volledig op. Dit is voor de buitenwereld lastig, maar degene met een burn-out worstelt hier zelf waarschijnlijk ook mee. Vaak is er sprake van schaamte en begrijpt iemand niet dat dit hem of haar is overkomen.

Acceptatie is de eerste stap in het herstel van een burn-out. Door te accepteren dat de burn-out er is, kan iemand zich er beter aan overgeven. Tegelijk ontstaat dan ook de acceptatie van het feit dat er in de toekomst echt dingen anders moeten. Hij of zij voelt zich tijdens een burn-out erg kwetsbaar en twijfelt zelf misschien aan de echtheid van de signalen.

Door het gevoel wat iemand met een burn-out heeft te rationaliseren of af te zwakken, geef je iemand een nog hopelozer gevoel. Het is geen kwestie van een slechte dag of een sombere bui en een vakantie of een paar dagen rust gaan deze situatie niet oplossen. Iemand met een burn-out wil het liefst zo snel mogelijk weer doorgaan, maar dit is vaak juist de reden geweest voor het ontstaan van een burn-out. Accepteer dus dat iemand even helemaal niks kan en erken de ander in zijn gevoel.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

2. Geef geen oordeel

Misschien denk je als buitenstaander wel te weten wat de oorzaak is van de burn-out of hoe iemand zo snel mogelijk weer normaal kan functioneren. Vaak zie je maar een aantal voor de hand liggende oorzaken, die de ander misschien zelf ook wel al bedacht had. Echter ontstaat een burn-out door heel veel verschillende redenen en zijn de achterliggende oorzaken wel zo belangrijk geweest in het ontstaan van de burn-out. Zorg daarom dat je je oordeel, ook al denk je te weten hoe het zit, niet met de ander deelt.

3. Bied een luisterend oor

Voor iemand die burn-out geraakt is, is het fijn om over zijn gevoel te praten. Bied hem of haar een luisterend oor. Luister zonder te oordelen of in te vullen. Stel open vragen en accepteer dat hij of zij dingen op een bepaalde manier ervaart. Kom ook niet met oplossingen, dit is de taak van professionele hulpverleners. Als iemand eraan toe is, kun je bijvoorbeeld praten tijdens een wandeling in de natuur. Vaak praat dit voor degene met een burn-out gemakkelijker en daarnaast heeft het wandelen en in de natuur zijn vaak een positief effect op het herstel.

4. Vraag of je kunt helpen

Iemand met een burn-out kan in het begin heel weinig en toch gaat alles gewoon door. Vraag eens of je kunt helpen met bepaalde dingen. Dit kunnen hele praktische zaken zijn als een keer boodschappen doen, helpen in de tuin of in het huishouden of de kinderen een keer opvangen.

Het is niet nodig om iemand te gaan begeleiden in het herstel van een burn-out, maar juist in de praktische, alledaagse dingen kun je veel voor iemand betekenen.

5. Heb geduld

De eerste weken lukt  het opbrengen van geduld vaak nog wel, maar naar mate iemand langer burn-out is, krijg je misschien zelf het gevoel van; “Kom op nou, nu moet je ook een keer verder”.  Helaas werkt deze druk alleen maar averechts. Iemand wil zelf vaak al sneller gaan dan hij aankan en raakt hierdoor gefrustreerd. Als de omgeving ook druk uitoefent, legt iemand zichzelf nog meer druk op, waardoor iemand juist dieper in de put raakt. Accepteer dat het tijd nodig heeft en bedenk dat iemand zelf het liefst ook weer zo snel mogelijk beter is.

6. Blijf goed voor jezelf zorgen

Wanneer diegene in een burn-out heel dicht bij je staat, vergeet dan vooral niet om goed voor jezelf te blijven zorgen. Geef duidelijk jouw eigen grenzen aan en neem voldoende tijd voor jezelf. Een naaste met een burn-out kan ook voor jou heel stressvol zijn. Voorkom dat je jezelf voorbij loopt.

7. Schakel eventueel hulp in

Wanneer je merkt dat iemand er niet in slaagt om zelf uit een burn-out te komen, motiveer diegene dan om hulp in te schakelen. Wil je weten wat ik voor hem of haar kan betekenen of heb je zelf behoefte aan ondersteuning? Lees dan hier meer over het stappenprogramma wat ik heb ontwikkeld, of maak direct een afspraak voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Hoe ga je om met iemand met een burn-out?

Plaats een reactie