Herken jij de 5 signalen van een hoge werkdruk?

De meeste mensen hebben op hun werk wel periodes waarin het druk is. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Wanneer periodes van drukte echter niet afgewisseld worden met wat rustigere periodes, kan dit leiden tot stress. Je kunt dan last krijgen van allerlei lichamelijke en psychische klachten als hoofdpijn, nek- en rugklachten, slapeloosheid, hyperventilatie en prikkelbaar zijn. Als je deze klachten niet serieus neemt, is de kans op een burn-out groot.

Een hoge werkdruk kan veroorzaakt worden door strakke deadlines en een groot takenpakket, maar ook een slechte werksfeer of persoonlijke eigenschappen als perfectionisme, hoog-verantwoordelijkheidsgevoel en de angst om fouten te maken kunnen de werkdruk verhogen. En wanneer je naast een hoge werkdruk ook in de privé situatie stress ervaart is de kans op een burn-out nog vele malen groter.

In deze blog vertel ik je hoe je bij jezelf overbelasting door een hoge werkdruk herkent.

Tijdig signaleren van hoge werkdruk

Zoals ik net al genoemd heb, loop je bij langdurig werken onder hoge druk de kans om burn-out te raken. Eenmaal burn-out kan herstel maanden tot jaren duren en staat je leven en dat van je omgeving helemaal op zijn kop. Het is dus belangrijk om te voorkomen dat je langdurig veel stress ervaart. Nu denk je misschien dat een burn-out jou niet zal overkomen, maar uit ervaring weet ik dat de meeste mensen met een burn-out dit dachten. Het zijn vaak de bevlogen, hardwerkende mensen die van de één op de andere dag helemaal op zijn en burn-out raken. Gelukkig weet jij na het lezen waar jij op moet letten, zodat je een burn-out kunt voorkomen.

Signaal 1: Overwerken normaal vinden

Een burn-out overkomt vaak de hardwerkende, bevlogen mensen, die geen problemen hebben met een uurtje overwerken. Nu is af en toe overwerken geen probleem, maar wanneer je structureel extra uren werkt om je werk af te krijgen, wordt het gevaarlijk. Je gaat deze uren namelijk als normaal zien en voor je het weet zijn deze uren ook weer overvol gepland en zal je nog meer uren moeten maken om je werk af te krijgen.

Het kan zijn dat je zelf steeds meer werk naar je toe haalt, maar het kan ook zijn dat je dit van buitenaf opgelegd krijgt. In beide gevallen is het belangrijk om je eigen grenzen te bewaken en te voorkomen dat je structureel extra uren maakt.

Signaal 2: Vermoeid zijn en piekeren

Ben jij vaak buiten je werk om nog bezig met je werk? Blijf je bijvoorbeeld zoeken naar een oplossing voor een probleem of denk je na over de dingen die je nog moet doen? Heb jij geregeld moeite om je werk echt los te kunnen laten en slaap je daardoor slecht?

Als je veel piekert en constant vermoeid bent is de kans groot dat je te veel stress ervaart. Gaat dit piekeren vaak over het werk, dan is er waarschijnlijk sprake van een hoge werkdruk.

Signaal 3: Continu gespannen voelen

Heb jij veel last van hoofdpijn, nek- of schouderpijn en heb je het gevoel dat je spieren verkrampt zijn? En ben je daarnaast prikkelbaar en snel geïrriteerd? Heb je het gevoel dat je het overzicht van al je taken aan het kwijtraken bent?

Dit zijn allemaal signalen van stress en ze kunnen erop wijzen dat jouw werkdruk te hoog is.

Signaal 4: Minder tijd voor ontspanning en plezier

Merk je dat je steeds minder tijd en energie hebt om leuke dingen te ondernemen? Ben je ‘s avonds zo moe dat je liever op de bank gaat liggen of ben je ook in de avonduren nog vaak aan het werk? Spreek je je familie en vrienden minder vaak omdat je het al zo druk hebt?

Misschien denk je dat meer en harder werken de oplossing is om minder stress te ervaren, maar eigenlijk levert dit alleen maar meer stress op. Als je merkt dat je steeds minder activiteiten onderneemt buiten het werk om, is de kans groot dat de werkdruk te hoog is.

Signaal 5: Minder productief zijn

Als je te lange dagen maakt, te weinig pauzes neemt en weinig tijd hebt voor ontspanning raakt je lichaam uitgeput. Dit gaat ten koste van je concentratie en je prestaties. Ook creativiteit wordt hierdoor negatief beïnvloed. Je gaat meer fouten maken en gaat langzamer werken, waardoor je nog meer tijd nodig hebt voor je taken. Het werk stapelt zich steeds verder op en de werkdruk wordt steeds hoger.

Werkdruk verlagen

Misschien heb je het gevoel dat jij niets kan doen om de werkdruk te verlagen, omdat dit nu eenmaal bij je werk hoort en iedereen in het bedrijf hard werkt. Toch heb je zelf veel invloed op de werkdruk en kan je heel veel doen om de werkdruk te verlagen.

De eerste én belangrijkste stap is het herkennen van een hoge werkdruk. Als je veel dingen uit deze blog herkent, is het goed om te kijken waardoor jij een hoge werkdruk ervaart en dit stapje voor stapje aan te passen. Harder werken is niet de oplossing, grenzen aangeven en meer tijd voor ontspanning en rust inplannen wel. En uiteindelijk word je hierdoor weer productiever, waardoor je meer doet in minder tijd!

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie