Faalangst begeleiding voor volwassenen

Individuele Coaching door Myrte

Faalangst bij volwassenen

faalangst begeleiding bij volwassenenFaalangst komt niet alleen bij kinderen voor, maar ook veel volwassenen worstelen dagelijks met hun angst om te falen. Als volwassene heb je jezelf waarschijnlijk een aantal patronen aangeleerd, om te voorkomen dat je faalt, bijvoorbeeld door enge situaties te mijden, of door te hoge eisen te stellen aan jezelf.

Ondanks deze aangeleerde strategieën blijft het echter vaak een grote rol spelen in je leven. Deels zal je je hier bewust van zijn, maar vaak zijn er ook veel dingen waarbij je niet bewust bent dat faalangst je beïnvloedt.

De invloed van faalangst

De kans is groot dat faalangst bijvoorbeeld een grote rol heeft gespeeld bij het doen van een vervolgopleiding. Misschien heb je een opleiding gekozen waarin je zoveel mogelijk “enge” situaties kon vermijden, of heb je helemaal geen opleiding afgerond, terwijl je dit wel graag zou willen.

Ook bij sollicitaties heb je misschien last gehad van jouw faalangst, waardoor je jezelf niet goed genoeg kon laten zien. En waarom gaat die promotie nu naar die andere collega, terwijl jij hier al veel langer werkt en veel kundiger bent? Allemaal situaties waarin faalangst een rol kunnen spelen.

Gedrag bij faalangst

Faalangst kan zich op twee manieren uitten. De eerste is de meest bekende, maar wist je dat veel gevallen van stress- en burn-out ook veroorzaakt worden door faalangst?

Uitstelgedrag

Deze vorm wordt ook wel passieve faalangst genoemd. Door het vermijden van “enge” situaties en het uitstelgedrag wat daardoor ontstaat, beperk je jezelf enorm. Je blijft in je veilige wereldje en bent bang voor verandering. Omdat de wereld om je heen steeds maar veranderd, zal je wereldje steeds kleiner worden.

Perfectionisme

Een andere vorm van faalangst bij volwassenen is de actieve faalangst. Vaak is er bij deze vorm sprake van perfectionisme.

Misschien ben jij een harde werker en doe jij altijd stinkend je best om alles foutloos te doen, waardoor je geregeld te veel hooi op je vork neemt en jezelf overbelast? Je probeert van alles te doen om minder stress te ervaren; bijvoorbeeld gezond eten en meer sporten, maar ook hier leg je jezelf weer onmogelijke eisen op waardoor je jezelf nog verder overbelast.

Zowel bij uitstelgedrag als perfectionisme is faalangst vaak de veroorzaker en ligt de oplossing in het de baas worden van deze angst.

Faalangstbegeleiding voor volwassenen

Door te werken aan jouw faalangst, assertiever te worden en je zelfvertrouwen te vergroten, kun je jezelf wel laten zien en is de kans op succesvol en gelukkig leven vele malen groter. Ik leer jou in een aantal sessies 1-op-1 faalangstbegeleiding, je faalangst de baas te worden en daardoor je grenzen verleggen en het beste uit jezelf naar boven te halen!

Dit doen we in 3 stappen:

  1. Onderzoeken waar de faalangst vandaan komt en op welke manier het invloed heeft op je leven
  2. Oplossingen zoeken om jouw angsten je leven niet langer te laten belemmeren en jouw doelen wél te gaan halen
  3. Verankeren, zodat jij na het programma niet weer terug valt in je oude gewoontes.
Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.