De verschillende fases op weg naar een burn-out – Op welke manier kan ik ingrijpen

Een burn-out ontstaat niet van de één op de andere dag, maar door langdurig negeren van alarmsignalen. Vaak wordt een burn-out gezien als zwakte. Toch treft een burn-out juist vaak de bevlogen, ambitieuze en betrokken medewerkers.

Op weg naar een burn-out doorloop je verschillende fases. Wat de verschillende fases precies inhouden, vind je in het artikel: De verschillende fases op weg naar een burn-out. In dit artikel geef ik per fase aan op welke manier je kunt voorkomen dat je burn-out raakt.

Fase 1: Het risico van een burn-out

In deze fase is er sprake van een risico op een burn-out. Door jezelf goed te leren kennen, kun je erachter komen of je gevoelig bent voor een burn-out en zoja op welke onderdelen. Neem geregeld de tijd om te kijken of je nog op de goede manier bezig bent en blijf je bewust van de risicofactoren.

Lees meer over de risicofactoren van een burn-out en de mogelijke oorzaken van een burn-out. Het belangrijkste in deze fase is inzicht krijgen in je persoonlijkheid en je stressfactoren.

Fase 2: De eerste signalen

In deze fase krijg je de eerste signalen van stress. Je kunt hierbij denken aan:

  • Verminderde concentratie
  • Slechter slapen en vermoeid zijn
  • Piekeren en malen
  • Hoofdpijn, rug- en nekklachten
  • Darmklachten en andere fysieke ongemakken
  • Meer fouten maken

Wanneer je merkt dat één of meer van deze symptomen aanwezig zijn, moet je op je hoede zijn. Negeer deze signalen niet, maar ga op zoek naar de oorzaak van deze signalen. Het kan zijn dat je te weinig rust genomen hebt, of te hard gewerkt, of misschien is er iets heel ingrijpends gebeurd in je leven.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Wees je ervan bewust dat je geneigd bent excuses te zoeken voor deze signalen en denk niet: “Vanaf volgende week heb ik het weer rustiger, dan gaat het vast beter.” Of; “Over 3 weken heb ik vakantie, dan kom ik wel weer tot rust”. Wanneer je merkt dat deze signalen aanwezig zijn, ga dan meteen op zoek naar een manier om weer in balans te komen. Niet morgen, niet volgende week, maar nu meteen.

Ga iets doen waar je energie van krijgt en probeer te stoppen met piekeren. Als je dit niet alleen lukt, bespreek de situatie dan eens met een collega, een vriend of met je partner.

Fase 3: De signalen gaan een steeds grotere rol spelen

Wanneer je in deze fase zit, merk je dat de alarmbellen steeds vaker luiden. Je kunt op je werk niet meer dat stapje extra doen en je gewone werk valt je zwaar. Je hebt al langere tijd je alarmbellen genegeerd. Tijd om nu echt eens te luisteren naar je lichaam.

In deze fase gelden dezelfde oplossingen als bij fase 2. Vaak duurt het alleen wat langer voor je weer in balans bent. Zorg dat je inzicht krijgt in dingen die energie vreten en dingen die je energie geven en zorg extra goed voor jezelf. In mijn eBook “Stress de Baas” staan 10 tips uitgewerkt om beter om te gaan met stress. Deze tips kunnen je helpen weer beter in balans te komen.

Besef je dat het nu echt tijd is om in te grijpen. Je pleegt roofbouw op je lichaam en hoe langer je wacht, hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk burn-out raakt.

Fase 4: Je voelt je hulpeloos en gefrustreerd

In deze fase ben je niet meer goed in staat om rationeel te denken. Je emoties spelen een steeds grotere rol in de manier waarop je in het leven staat en in de manier waarop je met situaties omgaat. Je voelt je steeds machtelozer worden en hebt het gevoel dat je de controle aan het verliezen bent. Hoe meer je probeert de controle vast te houden, hoe minder je hierin slaagt. De kans is groot dat je last krijgt van paniekaanvallen door de stress. Het is heel belangrijk om in deze fase hulp in te schakelen. Praat met mensen over je gevoel en wees eerlijk wanneer mensen vragen hoe het met je gaat. Je hoeft je niet te schamen. Zie het maar als een kracht dat je om hulp vraagt.

Laat je niet verleiden in deze fase steeds minder te ondernemen en steeds minder te gaan bewegen. Je gevoel zegt dat je rust nodig hebt, maar door stil te gaan zitten ga je alleen maar meer piekeren. Je maakt het jezelf dan alleen maar moeilijk. Kom in beweging, ga leuke dingen ondernemen. Ga dingen doen waar je energie van krijgt.

Fase 5: Je voelt je leeg

Wanneer je in deze fase aangekomen bent is het proces bijna niet meer te keren. In deze fase leg je vaak alle schuld bij een ander, waardoor je niet meer in staat bent om kritisch naar jezelf en jouw rol in de situatie te kijken. Je ziet jezelf als slachtoffer en voelt je machteloos. Laat het dus niet zover komen en grijp eerder in.

Mocht je wel in deze fase beland zijn, schakel dan zo snel mogelijk professionele hulp in. Dit kan een psycholoog zijn of een coach gespecialiseerd op het gebied van stress en burn-out. Deze professional kan je helpen rationeel naar de situatie en naar jezelf te kijken en de eventueel aanwezige paniek- en angstaanvallen onder controle te krijgen.

Fase 6: Je stort volledig in

In deze fase is de burn-out een feit. Helaas is het je niet gelukt om er één te voorkomen. Je ziet het waarschijnlijk allemaal niet meer zitten en weet niet meer hoe je eruit moet komen. Door op de juiste manier om te gaan met je burn-out kun je er uiteindelijk krachtiger uitkomen. Het is belangrijk om bij dit herstel op zoek te gaan naar iemand die je kan begeleiden in het proces om je burn-out te overwinnen.

Wanneer je eenmaal burn-out geraakt bent, is de kans op herhaling van een burn-out groot. Door het probleem bij de kern aan te pakken, voorkom je dat je het in de toekomst nog een keer te ver laat komen.

Hoever laat jij het komen voor je ingrijpt?

In fase 1 tot en met 4 valt een burn-out meestal wel te voorkomen. Het is heel belangrijk om alarmsignalen niet te negeren en je bewust te zijn van je valkuilen. Zorg ervoor dat je niet te lang wacht om hulp in te schakelen. Het is geen zwakte, maar juist een kracht om hulp te vragen. Wil jij weten wat ik voor je kan betekenen en heb je behoefte aan ondersteuning? Lees dan hier meer over het stappenprogramma wat ik heb ontwikkeld, of maak direct een afspraak voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie