Tips voor minder stress in 5 dagen

Bijna iedereen heeft weleens te maken met stress. De ene persoon heeft er meer last van dan de ander, echter over het grote geheel gezien ervaren mensen steeds meer stress.

Gelukkig kunnen we zelf veel invloed uitoefenen op de hoeveelheid stress die we ervaren. Hiervoor is het belangrijk om meer inzicht te krijgen in jouw stressbronnen en de manier waarop je met stress omgaat. Pas als je je bewust bent wanneer je stress ervaart en weet wat bij jou stress veroorzaakt, kun je stress ook gericht aanpakken.

Vaak ontstaat stress niet door een stressvolle situatie, maar door de gedachtes die je over de situatie hebt. Dit is meteen de reden waarom de ene persoon sneller stress ervaart dan de andere persoon. Naast gedachtes speelt je persoonlijkheid ook mee. Iemand die bijvoorbeeld erg betrokken is bij anderen, of erg perfectionistisch, stelt hoge eisen aan zichzelf. Goed is dan niet snel genoeg en tijd voor ontspanning schiet er snel bij in.

Naast het verkrijgen van inzicht in jouw stress, zijn er een heel aantal dingen die je kunt doen om snel stress te verminderen.

# Neem bewust gas terug

Als je stress ervaart, voel je je vaak onrustig. Je bent dan geneigd alles in een hoog tempo te doen en weinig rust te nemen. Door geregeld dingen heel bewust in een laag tempo te doen, breng je je stressniveau omlaag. Nu werkt dit natuurlijk niet binnen een paar minuten, maar wanneer je jezelf aanwent meer dingen in een laag tempo te doen, merk je vrij snel verschil.

# Wees minder perfectionistisch

Wanneer je van jezelf weet dat je perfectionistisch bent, eis dan niet van jezelf dat je alles voor 100% moet doen. Neem wat vaker genoegen met bijvoorbeeld 80% en kijk hoe andere mensen reageren op het resultaat. Grote kans dat het resultaat voor andere mensen nog steeds heel goed is.

# Laat los waar je geen invloed op hebt

Soms maak je je druk om dingen die buiten je macht liggen. Leer jezelf aan om te kijken of je zelf invloed hebt op de situatie. Is dit niet het geval, laat het dan los. Is dit wel het geval, bepaal dan op welke manier je invloed uit kunt oefenen en kom in actie. Op deze manier voorkom je een hoop piekeren en gaat je stressniveau omlaag

# Ga gezonder leven

Door goed voor jezelf te zorgen ben je beter bestand tegen stress. Beweeg voldoende, eet gezond en zorg voor voldoende slaap. Zorg dat je jezelf eens wat vaker op de eerste plek zet en geef duidelijk je grenzen aan.

# Meer tips

Wil je meer tips ontvangen om stress te verminderen? Download dan het ebook “Stress de Baas”┬ámet daarin 10 praktische tips om beter om te gaan met stress.

Voorpagina eBook Stress de Baas

 

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie