Terugval na een burn-out voorkomen

Wanneer je te maken krijgt met een burn-out, werk je toe naar het moment waarop je (volledig) hersteld bent. Maar op dat moment ben je er nog niet. De kans op een terugval of een herhaling van een burn-out blijft namelijk groot. Geregeld krijgen mensen een tweede, derde of zelfs een vierde keer te maken met een burn-out. En eigenlijk iedereen heeft wel eens een terugval na een burn-out, bijvoorbeeld omdat je tijdelijk toch even over je grenzen bent gegaan.

Hoe kan dat, een terugval na een burn-out?

Wanneer je te maken hebt gehad met een burn-out, neem je jezelf waarschijnlijk voor om dit niet nog eens te laten gebeuren. Toch komt het heel veel voor dat iemand opnieuw teveel stress ervaart na het herstel van een burn-out.

Dit heeft ermee te maken dat er in het hersteltraject bij een burn-out vaak onvoldoende aandacht is voor de dieperliggende oorzaken van stress en burn-out. Door de rust verdwijnen geleidelijk de spanningsklachten wel, maar op het moment dat je dan weer aan het werk gaat en alle dagelijkse activiteiten weer oppakt, verval je weer in je oude patroon. De stress bouwt zich geleidelijk weer op en je krijgt weer meer stressklachten. Je gaat misschien aan jezelf twijfelen en gaat piekeren over de mogelijke oorzaken, waardoor je nog meer stress ervaart. En uiteindelijk bestaat de kans dat je opnieuw te maken krijgt met een burn-out.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Valkuilen en dieperliggende oorzaken van een terugval

Om te kunnen voorkomen dat je opnieuw teveel stress ervaart, is het noodzakelijk dat jij jouw valkuilen en dieperliggende oorzaken van je burn-out leert kennen.

Een voorbeeld:

Ik hoor geregeld mensen zeggen dat ze burn-out zijn geraakt door bijvoorbeeld hun perfectionisme. Natuurlijk kan perfectionisme een oorzaak zijn, maar vaak spelen er meerdere dingen, die gezamenlijk zorgen dat je teveel hooi op je vork neemt.

Daarnaast is weten dat jij perfectionistisch bent mooi, maar daarmee heb je de valkuil nog niet opgelost. Pas als jij weet WAAROM jij zo perfectionistisch bent én leert hoe jij kan voorkomen dat je hierin doorschiet, ben je in staat om er ook daadwerkelijk invloed op uit te oefenen.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jij onzeker bent en veel waarde hecht aan complimentjes. Je doet er alles aan om deze complimentjes te krijgen, maar hiervoor moet je iedere keer een stapje harder werken en betere prestaties leveren. En iedere keer als het verwachte complimentje uitblijft betrek je dit op jezelf en je prestaties.

Je gaat steeds harder werken en wordt steeds onzekerder. Nu kan je zeggen; “Oke, ik ga minder hard werken en ga minder perfectionistisch zijn”, maar de kans dat dit lukt is heel klein. Beter is het om op dat moment te werken aan je zelfvertrouwen en te leren niet zo afhankelijke te zijn van complimentjes van een ander, maar meer de waardering uit jezelf te leren halen. 

Hoe beter jij jezelf, de dieperliggende oorzaken van jouw stress en jouw valkuilen kent, hoe groter de kans is dat jij jouw stress onder controle kan houden.

Coaching om een terugval na een burn-out te voorkomen

Door middel van coaching, kan ik je helpen om te herstellen van een burn-out, maar ook te voorkomen dat je opnieuw stressklachten krijgt. Ik werk hiervoor altijd met een stappenplan. In dit stappenplan werken we stap voor stap aan je herstel. Eerst gaan we ontdekken waardoor jij stress krijgt, vervolgens gaan we op zoek naar oplossingen hiervoor en stellen we een persoonlijk stress reductie plan (SRP) op. Daarna ga je deze oplossingen toepassen in je dagelijkse leven en maken we samen een plan om te voorkomen dat je opnieuw terugvalt in je oude patronen.

Meer informatie over de stappenprogramma’s.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Terugval na een burn-out voorkomen

Plaats een reactie