Wat kun je doen om een terugval bij een burn-out te voorkomen?

De laatste tijd krijg ik geregeld de vraag, hoe het kan dat je tijdens of na het herstel van een burn-out last krijgt van een terugval. Het lijkt bijvoorbeeld een tijd goed te gaan en dan neemt de stress toch weer toe. In één van mijn eerdere blogs “Waarom een tijdelijke terugval bij een burn-out heel normaal is” gaf ik al aan dat een terugval in sommige gevallen heel normaal is, bijvoorbeeld in het eerste deel van het herstel.

Toch kan een terugval ook minder onschuldig zijn en zelfs leiden tot een nieuwe burn-out.

Hoe ontstaat een terugval bij een burn-out?

Een terugval bij een burn-out kan verschillende redenen hebben en ook het moment waarop het ontstaat kan heel verschillend zijn. In dit artikel bespreek ik drie momenten waarop je last kan hebben van een terugval, namelijk tijdens je herstelperiode, als je weer volledig aan het werk bent en na een aantal maanden/jaren na je burn-out.

Een terugval tijdens het herstel

In de eerste periode nadat je burn-out geraakt bent, zal je waarschijnlijk geregeld last hebben van ups- en downs. De periodes waarin het wat minder gaat, kan je zien als een tijdelijke terugval. Dit heeft als oorzaak dat je net iets meer stress te verduren krijgt als wat je op dat moment aankan. Je kan hierbij denken aan een nieuwe (spannende) activiteit die je toevoegt aan je dagelijkse dingen, maar ook een ruzie, een gesprek met je werkgever of bedrijfsarts kan ervoor zorgen dat je je even wat minder goed voelt. Meestal gaat dit met iets rustiger aan doen snel weer over, maar soms is het lastig om deze terugval snel weer te laten verdwijnen.

De invloed van gedachtes

Meestal spelen jouw gedachtes hierbij een hele grote rol. Je maakt je druk, spant je spieren aan en gaat waarschijnlijk wat hoger ademhalen en voelt dat de stress toeneemt. Het is op dat moment heel erg belangrijk om jouw gedachtes weer de baas te worden. Probeer te voorkomen dat je gaat piekeren en praat er met iemand over.

De kans bestaat dat je angst en teleurstelling voelt. Zorg ervoor dat deze negatieve gedachtes niet gaan overheersen en probeer ze om te buigen naar positieve gedachtes als; “Het gaat helemaal goed komen, vandaag voel ik mij even wat minder goed, maar ….is ook wel heel spannend. Morgen gaat het vast alweer stukken beter” Je zal merken dat als jij je gedachtes onder controle kan krijgen, de terugval veel minder lang duurt en veel minder heftig is.

Een terugval als je weer volledig aan het werk bent

Op een bepaald moment ben je weer volledig aan het werk. Een hele mijlpaal. Dit betekent echter niet dat het gevaar volledig geweken is. Je bent waarschijnlijk in het begin heel voorzichtig, iedereen om je heen houdt rekening met je en het lijkt allemaal prima te gaan. Maar geleidelijk sluipen oude patronen er toch weer in en langzamerhand merk je misschien dat je toch weer meer stress gaat ervaren.

Je collega’s en werkgever gaan je na een periode van rustig aan doen ook weer steeds meer als vol zien en als jij voor de burn-out iemand was die altijd voor een ander klaar stond, zullen ze dit nu ook weer van je gaan verwachten. Geleidelijk ontstaat weer dezelfde situatie, waarin je te veel stress ervaart.

Daarnaast had je waarschijnlijk in je herstelperiode iemand die je hielp (een psycholoog, coach, praktijkondersteuner ..) en omdat je inmiddels grotendeels hersteld bent, is deze hulp waarschijnlijk stopgezet. Je moet het meer en meer alleen gaan doen.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Extra vatbaar voor overbelasting

Deze dingen bij elkaar maken het, dat je nu extra vatbaar bent voor een terugval. En de enige die hier echt wat aan kan doen ben jij zelf. Jij zal je grenzen moeten bewaken en moeten voorkomen dat je in je oude patronen vervalt.

Maar daarvoor moet je natuurlijk wel weten, waardoor de burn-out is ontstaan. Vaak denk je dat het met voldoende pauze houden etc. wel goed blijft gaan. Meestal ligt de oorzaak van de burn-out echter dieper. Zo kan het zijn dat je bang bent om de controle te verliezen, last hebt van faalangst en hierdoor erg perfectionistisch bent, altijd op zoek bent naar complimentjes van een ander en graag aardig gevonden wil worden of te hoge eisen aan jezelf stelt.

Hoewel veel mensen begeleiding hebben gehad tijdens het herstel van hun burn-out, zijn er veel mensen voor wie de daadwerkelijke oorzaak nog niet duidelijk is. Te vaak wordt er bijvoorbeeld gewroet in het verleden, terwijl de daadwerkelijke oorzaak meer in de persoonlijkheid ligt. En er wordt vaak niet voldoende aandacht besteed aan de dieperliggende oorzaken. Natuurlijk is het belangrijk om voldoende pauzes te nemen, voldoende te bewegen, gezond te eten etc., maar op het moment dat jouw gedachtes met je aan de wandel gaan, voorkom je hiermee geen terugval.

Voor de tweede (of derde…) keer burn-out

Helaas krijg ik nog te veel mensen die voor de tweede, of zelfs derde keer te maken krijgen met een burn-out. Het gaat een aantal maanden of jaren goed, maar dan bouwt de spanning zich toch weer zover op dat ze opnieuw uitvallen. Dit heeft eigenlijk dezelfde reden als ik hierboven noemde. Mensen passen hun belasting wel aan, maar vervallen na een tijdje weer in hun oude patroon. En omdat ze zich niet bewust zijn van deze valkuilen, kunnen ze hier niks aan doen.

Ze proberen rustiger aan te doen, meer pauzes te houden etc. maar dit helpt onvoldoende. Daarnaast hebben ze ook vaak het gevoel dat ze niet de echte oorzaak hebben kunnen vinden en blijven hiernaar zoeken. Dit zorgt vervolgens weer voor veel piekeren en voor veel onzekerheid, waardoor de stress toeneemt.

Wat kan ik doen om een terugval te voorkomen?

Wanneer je aan het herstellen bent van een burn-out, is af en toe een terugval bijna niet te voorkomen. Door te accepteren dat je herstel met ups- en downs gaat en niet te blijven hangen in negatieve gedachtes, kan je een terugval zo veel mogelijk beperken. Verder is het heel belangrijk om heel geleidelijk aan je belasting op te bouwen en niet te hoge eisen aan jezelf te stellen.

Om een terugval later in je herstel te voorkomen is het heel belangrijk dat je inzicht krijgt in de dieperliggende oorzaken van je burn-out, je bewust wordt van je valkuilen en leert hoe jij hiermee om kan gaan.

Verder zal je echt dingen in je leven moeten veranderen. Jij kan niet meer leven zoals voor je burn-out, want toen was je jezelf constant aan het overbelasten. Een mooie spreuk die ik hierbij vaak gebruik is: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” (in dit geval teveel stress). Leer jezelf en je grenzen zo goed mogelijk kennen en leer hoe jij in balans kan blijven.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Wat kun je doen om een terugval bij een burn-out te voorkomen?

Plaats een reactie