Stress op het juiste moment aanpakken

Deze week heb ik een aantal mensen gesproken die aangaven dat ze geregeld tegen hun grenzen aanlopen en al een aantal keer bijna burn-out geraakt zijn. Iedere keer ging het net goed. Ze vroegen zich af of ze er nu op dit moment iets mee moeten, want op dit moment gaat het goed. Mijn antwoord hierop is volmondig JA. In deze blog zal ik je uitleggen waarom.

Stress bouwt zich langzaam op

Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag. De meeste mensen hebben al jaren daarvoor de eerste signalen. In het begin zijn deze signalen af en toe aanwezig, maar geleidelijk worden ze steeds duidelijker. Het begint vaak met dingetjes als:

  • Onrust in je hoofd
  • Vaker vermoeid en minder goed slapen
  • Minder zin hebben om dingen te ondernemen
  • Milde lichamelijke klachten (hoofdpijn, nek- of rugklachten)
  • Moeite met focus houden
  • Het gevoel van “Druk zijn”

Ontspannen wordt steeds lastiger

Zeker in het begin merk je dat je deze dingen goed onder controle kan houden. Door even weer wat rust in te bouwen daalt je stressniveau. Geleidelijk komen de klachten steeds sneller terug en blijven steeds langer. Het wordt steeds lastiger om de ontspanning terug te vinden en je gaat deze situatie als “normaal” beschouwen.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

En dan kan je opeens helemaal niets meer

Als je vervolgens niets veranderd, bouwt je stressniveau steeds verder op. Af en toe zal je het gevoel hebben dat het weer beter gaat, maar je blijft een beetje op je grens balanceren. Tot er op een bepaald moment iets gebeurt wat jouw stressniveau opeens erg laat stijgen en dan is daar voor je gevoel uit het niets die burn-out. Je lichaam geeft het op en het kan wel maanden tot jaren duren voor je weer volledig de oude bent.

Waarom algemene tips maar beperkt werken

Mijn ervaring is dat veel mensen die stress ervaren op zoek gaan naar tips op het internet. Soms helpen deze tips, maar vaak hoor ik dat ze niet voldoende helpen of maar heel tijdelijk. Dit heeft ermee te maken dat je met deze tips alleen de problemen op dit moment aanpakt en niet werkt aan de daadwerkelijke oorzaak van jouw stress. Je blijft steeds op een hoog basisniveau zitten en er hoeft maar één stressvolle situatie bij te komen die zorgt dat je te veel stress ervaart en weer een toename van stressklachten krijgt.

Relativeren op moment dat je veel stress ervaart is moeilijk

Om jouw stressniveau echt te verlagen en ook laag te houden is meer nodig dan een paar ontspanningsoefeningen, of wat tips van het internet. Het is heel belangrijk om te ontdekken wat bij jou stress veroorzaakt en welke rol jij hier zelf in (kan) hebben. Hiervoor is zelfkennis en relativeren nodig.

Op moment dat je veel stress ervaart, ben je minder goed in staat om te relativeren en goed naar jezelf te kijken. Terwijl dit bij het aanpakken van je stress-niveau erg belangrijk is. Om dan toch de dieperliggende oorzaken te kunnen ontdekken en jouw stress voor de lange termijn aan te pakken, zal je eerst moeten zorgen dat je stress-niveau lager wordt. Voor dit verlagen ben je eigenlijk weer inzicht nodig in jouw stressbronnen en dit was juist bij te veel stress erg lastig.

Beter is het om juist in een periode waarin je beter in je vel zit te kijken naar de dingen die bij jou stress opleveren en hier op dat moment wat aan te doen. Op deze manier voorkom je dat jouw stress-niveau te hoog wordt en dat je een keer echt te ver gaat en burn-out raakt. Je gaat dan merken dat je eigenlijk veel meer stress ervaart dan je je bewust was. Het is niet normaal om je altijd “druk” te voelen of vermoeid te zijn en het kan echt anders.

Wil jij nu wat aan jouw stress-niveau doen?

Wil jij leren hoe jij jouw stress-niveau blijvend kan verlagen? Dan is de online training “Vrij van Stress” echt iets voor jou. In deze training leer jij hoe je weer grip krijgt op stress en hoe jij zelf invloed uit kan oefenen op stress-volle situaties. Ook als jij herstellende bent van een burn-out helpt deze training je jouw stress de baas te worden en te blijven.

Na aanmelding krijg je meteen toegang tot de online leeromgeving en kan je starten met de eerste trainingsweek. Je kan deze training met of zonder persoonlijke begeleiding volgen, gewoon vanuit huis en in je eigen tijd.

Kijk voor meer informatie op: Online training Vrij van Stress

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie