Rust in je hoofd als HSP-er

Een vol hoofd

Eén van de veel genoemde lasten van hoogsensitieve mensen is een te vol hoofd. Soms zelfs zo vol dat je niet meer normaal na kunt denken. Misschien herken jij dit wel:

Je hebt een drukke dag voor de boeg met veel afspraken en verplichtingen. Het past allemaal precies, maar dan moeten er geen dingen tegen zitten. Je gaat fanatiek aan de slag, maar al voor de koffiepauze loopt je hoofd helemaal vol. En in plaats van dat je fanatiek doorgaat, lijkt het wel alsof je hoofd het niet meer doet. Je kunt niet meer bedenken wat je allemaal moet doen en zelfs op de simpelste vragen weet je het antwoord niet te bedenken. Je hoofd voelt helemaal leeg en vol tegelijk. Het lijkt wel of er een berg watten in je hoofd is gestopt.

Misschien dat je het niet specifiek in deze situatie herkent, maar bijna iedere HSP-er heeft wel eens zo’n moment. Je bent overprikkeld en je brein gaat uit zelfbescherming in pauzestand. Er kan geen nieuwe informatie meer bij.

De oorzaak van een te vol hoofd bij hoogsensitieve mensen

Een vol hoofd bij hsp-ers kan verschillende oorzaken hebben. Het is eigenlijk altijd het gevolg van overprikkeling. Je hebt meer informatie aan je hoofd toegevoegd dan hij kan verwerken en je brein gaat op pauze om dit in te halen.

Gedetailleerder en intenser waarnemen

Enerzijds heeft dit te maken met de hoeveelheid prikkels die je binnenkrijgt. Zoals je waarschijnlijk wel weet, krijgen HSP-ers informatie gedetaileerder en intenser binnen. Hierdoor kan je (zeker in nieuwe / drukke situaties) sneller overprikkeld raken.

batterij opladen overprikkeling hsp

Prikkels die hiervoor kunnen zorgen kunnen fysiek zijn (zoals licht, geluid, temperatuur, aanraking, evenwichtszin, geuren etc.) maar kunnen ook bijvoorbeeld sociaal of intern zijn (bijvoorbeeld de sfeer of een hongergevoel).

Vergaderingen of afspraken, zoals op een dag in bovenstaand voorbeeld, kunnen behoorlijk intensief zijn, ook al denk je soms dat dit wel mee valt. Je bent als hoogsensitief persoon namelijk constant aan het afstemmen op de ander en aan het reflecteren op jezelf en dit kost veel energie.

Naast bovengenoemde prikkels, kunnen ook je gedachtes ervoor zorgen dat je overprikkeld raakt. Bijvoorbeeld omdat je, zoals in dit voorbeeld, onder tijdsdruk staat en alles goed moet gaan. Je bedenkt dan misschien wat er allemaal fout kan gaan en wat je in dat geval kunt doen.

Als je dan vervolgens in je planning voldoende rustmomenten hebt, dan kan de batterij weer opladen, maar ga je aan één stuk door, dan loopt je hoofd al snel vol. Tot er niets meer bij kan en je brein op pauze gaat.

Complexere informatieverwerking

Een andere oorzaak van een te vol hoofd is de complexe en uitgebreide informatieverwerking. Een HSP-er verwerkt informatie op een andere manier dan een niet-HSP-er en deze informatieverwerking kost veel meer tijd en energie.

Ik vergelijk de informatieverwerking bij een hoogsensitief persoon wel eens met het archiveren van digitale bestanden.

Stel je eens voor; je hebt allemaal bestanden op de computer staan, die je uit gaat printen en vervolgens in verschillende mappen op gaat bergen. Als HSP-er “print” de computer sneller dan bij een niet-HSP-er, want er komt immers meer en gedetailleerdere informatie binnen.

Vervolgens zal een niet-HSP-er een papiertje bijvoorbeeld ordenen op alfabet, terwijl jij als HSP-er elk blaadje grondig bekijkt en onderzoekt in welke map je deze zult stoppen. Ook zal je de mappen zelf nog verder willen ordenen. Je koppelt de nieuwe informatie aan de oude dingen die al in de map zitten. Je kunt je voorstellen dat dit meer tijd kost dan de methode die de niet-HSP-er toepast.

Als de printer dan op volle snelheid door blijft printen, loopt de stapel op de printer die nog verwerkt moet worden steeds verder op. Tot deze op een bepaald moment vol is en de blaadjes over de grond vliegen. De printer moet dan even uit en je zal de achterstallige geprinte papieren eerst moeten ordenen, voor je weer verder kan met printen. Dit kost tijd.

De printer tijdig op pauze zetten klinkt heel logisch, maar doe jij dit met je hoofd ook? Of ga jij door tot jouw hoofd zo vol zit dat alle informatie rondzweeft en je veel tijd nodig hebt om alle rotzooi weer op te ruimen?

De oplossing voor meer rust in je hoofd als HSP-er

Veel standaard oplossingen voor meer rust in je hoofd helpen ook bij hoogsensitieve personen. Je kunt hierbij denken aan:

  1. Tijd alleen en in rust doorbrengen (bijvoorbeeld op een fijne plek onder een dekentje)
  2. Mediteren
  3. Oefeningen om te ontspannen / te aarden
  4. Wandelen in de natuur of sporten
  5. Opschrijven van je gedachtes
  6. Het maken van een to-do lijst

DE tip voor rust in je hoofd als hoogsensitief persoon

Niet alles werkt voor een HSP-er even goed. Uit onderzoek* blijkt dat het brein van een HSP-er zelfs in rust nog actief is. Dus eigenlijk rust je hoofd bij niets doen nog niet altijd even goed uit. Je gedachtes blijven aanwezig en kunnen zelfs in rust zorgen voor overprikkeling.

Onderzoek wijst uit dat het voor een HSP-er het beste werkt om iets te doen wat je brein wel bezig houdt, maar niet teveel overprikkeld.

Je kunt hierbij denken aan:

  1. Handwerken/ tekenen / kleuren
  2. Tuinieren of klussen
  3. Iets opruimen waarbij je dingen moet ordenen, bijvoorbeeld een lade
  4. Rustige huishoudelijke taken (bijvoorbeeld het huis stofzuigen)
  5. Spelen van een instrument

Wat helpt bij jou om je hoofd leeg te maken?

*bron: Hoogsensitief.nl

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Rust in je hoofd als HSP-er
Myrte Duijndam Vivas Coaching

Jouw hooggevoeligheid inzetten als kracht?

Dat kan! Met de online training Krachtig hooggevoelig; Het online programma waarin jij leert overprikkeling te voorkomen en jouw hoogsensitiviteit in te zetten als kracht.

Plaats een reactie