Paniekaanval door faalangst, stress en burn-out

Misschien herken je het wel. Je staat in een supermarkt en wil even een paar boodschappen halen. Het is druk en opeens voel je een bepaalde spanning opkomen. Het liefst loop je meteen de winkel uit, maar je moet nog een aantal boodschappen hebben voor je naar de kassa kan. Je krijgt het warm, je hart gaat tekeer en je gaat sneller ademhalen. Je kan niet meer normaal nadenken en wil het liefst wegvluchten. Je hebt een paniekaanval.

Of een ander voorbeeld; Je zit achter je bureau en ziet wat je allemaal nog moet doen. Je kijkt naar je scherm, maar de letters dansen voor je ogen. Je wilt focussen, maar dit wil maar niet lukken. Je kan alleen maar denken aan wat je allemaal nog moet doen en dat je dit nu op dit moment helemaal niet kan gebruiken. Ook dit is een voorbeeld van een paniekaanval.

Paniekaanval bij stress of burn-out

Wanneer je te veel stress ervaart, is de kans groot dat je te maken krijgt met een paniekaanval. Mensen die burn-out zijn hebben er zelfs vaak dagelijks mee te maken. Soms is een paniekaanval éénmalig, maar de kans is groot dat er na de eerste aanval meerdere zullen volgen. Een paniekaanval lijkt vaak opeens uit het niets te verschijnen. Het overvalt je en je voelt je compleet machteloos. De trigger is voor iedereen verschillend, maar geregeld is een drukke mensenmenigte of een situatie waarin je overladen wordt door informatie of dingen die je moet doen de uiteindelijke oorzaak.

Ik noem het bewust de uiteindelijke oorzaak, omdat een paniekaanval vaak het gevolg is van langdurige stress, of onverwerkte emoties. Je lichaam raakt overbelast en je gevoel neemt het over van de ratio. Je raakt de controle over je lichaam kwijt. Een paniekaanval kan zo weer ophouden, maar kan ook 1.5 uur aanhouden.

Paniekaanval of black-out bij faalangst

Ook faalangst kan zorgen voor paniekaanvallen. Als jij iets moet doen wat je heel spannend vindt, ga je sneller ademen en gaat je hart sneller kloppen. Misschien breekt het zweet je uit en lijk je het benauwd te krijgen. Opeens lijkt je hoofd niet meer te reageren zoals jij wilt. Je weet niet meer wat je wilde zeggen, kent opeens de stof niet meer, of begint opeens te stotteren.

Je hebt een paniekaanval en bent wellicht ook aan het hyperventileren. Bij faalangst noemen we een paniekaanval vaak een black-out, maar sommige mensen noemen het ook wel bevriezen door de angst.

Angststoornis

Soms kunnen paniekaanvallen ook na herstel van een burn-out aan blijven houden. Er is dan sprake van een angststoornis. Geregeld krijgen mensen tijdens of na een burn-out, naast paniekaanvallen, ook te maken met angst voor een bepaalde situatie of voor specifieke dingen. Ook bij dit soort angsten, bijvoorbeeld pleinvrees, smetvrees, heftige angst voor bijvoorbeeld spinnen etc. spreken we van een angststoornis.

Een angststoornis kan je leven behoorlijk beïnvloeden. Daarom is het belangrijk om het niet zover te laten komen en bij paniekaanvallen niet te lang te wachten met het inschakelen van professionele hulp. En denk niet dat je de enige bent. Er zijn ontzettend veel mensen die ergens in hun leven te maken krijgen met een angststoornis.

spin angst paniek

Symptomen van een paniekaanval

Een paniekaanval kan voor iedereen verschillend aanvoelen, toch zijn er een aantal symptomen die bijna iedereen wel herkent. Symptomen die kunnen wijzen op een paniekaanval zijn:

  • Hyperventilatie (versnelde ademhaling)
  • Hartkloppingen
  • Drukkend gevoel op de borst
  • Tintelingen in handen en/of voeten
  • Oncontroleerbaar trillen
  • Erg transpireren
  • Benauwdheid of duizeligheid
  • Niet meer helder na kunnen denken
  • Controle op je lichaam verliezen
  • Opgejaagd gevoel (gevoel te moeten vluchten)
  • Droge mond
  • Misselijkheid, braken,
  • Licht gevoel in het hoofd, flauwvallen
Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Hoe ontstaat een paniekaanval?

Een paniekaanval kan op verschillende manieren ontstaan. Zo kan een traumatische gebeurtenis de aanleiding zijn van paniek. Bijvoorbeeld als je voor je ogen een heftig ongeval ziet gebeuren, of de bliksem inslaat en je huis in brand staat. Je lichaam schakelt dan over in de overlevingsstand en je kan niet meer rationeel denken.

De kans is groot dat je, wanneer je later in situatie terecht komt, die herinneringen aan dit trauma oproept, weer een paniekaanval krijgt. Zo kan je opeens heel erg angstig worden in het verkeer, of heel bang worden voor onweer of harde geluiden. En juist de angst voor een nieuwe paniekaanval zorgt voor zoveel spanning dat je opnieuw een paniekaanval krijgt. Een negatieve spiraal, die erg lastig zonder professionele begeleiding te doorbreken is.

Paniekaanval door stress en burn-out

Soms wordt een paniekaanval door een kleine gebeurtenis opgewekt, of soms zelfs zonder duidelijke aanleiding. Vaak is stress, oververmoeidheid of overbelasting dan de daadwerkelijke oorzaak. Je lichaam is door de stress al extra alert en hierdoor komen prikkels harder binnen. Zo kan een menigte aan mensen je opeens teveel worden, of iets dat niet helemaal volgens plan gaat, een paniekaanval veroorzaken.

paniekaanval stress burnout

.

Naar mate je meer stress ervaart en dichter tegen een burn-out aanzit, kan alleen de gedachte aan het moeten uitvoeren van de dagelijkse dingen al paniek veroorzaken. Veel mensen die al overbelast zijn, geven aan dat ze drukke ruimtes of situaties met veel prikkels het liefst mijden. Een paniekaanval in de supermarkt of in een andere winkel komt vaker voor dan je denkt. Echter wordt er door schaamte helaas te weinig over gesproken, waardoor mensen er vaak te lang mee blijven rondlopen.

Paniekaanval door angst voor een enge ziekte

Een veelgehoorde reden van een paniekaanval is dat iemand bang is dat hij of zij een enge ziekte onder de leden heeft. Zo kan het gevoel van spanning een bepaalde druk op de borst geven, waardoor iemand bang is hartklachten te hebben. Of kunnen pijnlijke spieren aan een enge ziekte worden toegeschreven. Deze manier van paniek komt erg veel voor bij mensen die tegen een burn-out aanlopen en wordt ook wel hypochondrie genoemd.

Erfelijke aanleg

Wanneer bijvoorbeeld één van je ouders last heeft van angststoornissen of paniekaanvallen, is de kans groter dat jij het ook krijgt. Er is sprake van een erfelijke aanleg. Bepaalde persoonlijke eigenschappen kunnen de kans op een paniekaanval behoorlijk vergroten.

Paniekaanval door overprikkeling bij Hoogsensitiviteit

Iemand die hoogsensitief is heeft meer/ sneller last van stress en faalangst. Wanneer er teveel prikkels binnenkomen, bijvoorbeeld in een drukke ruimte of bij een spannende situatie, kan iemand die hoogsensitief is sneller overprikkeld raken. Als iemand dan niet uit de situatie kan stappen, kan de spanning te hoog worden en kan er een paniekaanval ontstaan. Omdat hooggevoelige mensen gevoeliger zijn voor stress en faalangst, komen paniekaanvallen ook geregeld voor. Vaak helpt het voor deze groep al heel erg om overprikkeling te herkennen. Wil jij meer weten over hooggevoeligheid, lees dan het artikel “Wat is hooggevoeligheid?

Wat kan ik zelf doen tegen paniekaanvallen?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kan doen tijdens en na de paniekaanval.

  • Wees jezelf bewust dat de lichamelijke verschijnselen die je voelt bij de paniekaanval horen en vanzelf overgaan als de paniek verdwijnt. Stel jezelf gerust.
  • Wanneer je een paniekaanval voelt aankomen, probeer dan je ademhaling rustig te houden en ontspanningsoefeningen te doen.
  • Leid je gedachten af van de paniek. Ga bijvoorbeeld even naar buiten, wandel een stukje of drink wat water.

Na de paniekaanval:

  • Probeer de oorzaak van de paniek te achterhalen.
  • Bedenk of de situatie de oorzaak was, of de gedachtes die je over de situatie had. Waren je gedachtes reëel?
  • Check je stressniveau. Zijn er signalen dat je stressniveau te hoog is?
  • Ben jij hooggevoelig?; Ontdek waardoor jij overprikkelt raakt.
  • Schrijf op waardoor de angst veroorzaakt werd en welke lichamelijke en mentale klachten je kreeg.
  • Achterhaal welke gedachten er door je hoofd gingen vlak voor en tijdens de paniekaanval.

Schakel professionele hulp in

Blijf niet te lang rondlopen met deze klachten. Je hoeft je er echt niet voor te schamen. Schakel een professional in die je kan helpen je ademhaling en je gedachtes, waardoor je de paniekaanval kreeg, onder controle te krijgen en te houden. Heb je behoefte aan ondersteuning? Lees dan hier meer over het stappenprogramma wat ik heb ontwikkeld, of maak direct een afspraak voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Paniekaanval door faalangst, stress en burn-out

Plaats een reactie