Oorzaken van een burn-out

Er zijn veel verschillende oorzaken van een burn-out. Dit kunnen oorzaken zijn op het werk, maar ook in de privé situatie en ook je persoonlijkheid speelt een grote rol in het wel of niet ervaren van stress. In dit artikel zet ik er een aantal voor je op een rijtje:

Moeite hebben met “nee” zeggen

Eén van de oorzaken van een burn-out is moeite met grenzen aangeven. Er zitten maar 24 uur in een dag. Van deze uren slaap je nog een heel deel en ook de andere dagelijkse dingen nemen een deel van deze tijd. Je hebt dus nog maar een aantal uren over, waarin je beschikbaar bent voor werk, het bijstaan van andere mensen en waarin je tijd kunt nemen om te ontspannen. Op het moment dat jij moeite hebt met “Nee” zeggen, gaat alle tijd zitten in dingen die je voor een ander doet en is er niet voldoende mogelijkheid om te ontspannen. Geleidelijk raakt je lichaam hierdoor steeds verder overbelast en ga je steeds meer stress ervaren.

Perfectionisme en faalangst

perfectionisme en stress. burn-out

Op het moment dat jij erg perfectionistisch bent, wil jij alles 100% (of misschien zelfs wel 150%) goed doen. Hierdoor zal je veel tijd en energie stoppen in alle dingen die je doet. Perfectionisme en faalangst zorgen er daarbij ook voor dat je sneller een negatief zelfbeeld hebt en onzeker bent.

Door deze onzekerheid stap je nog sneller in je valkuil van perfectionisme en leg je jezelf nog meer druk op om het goed te doen, dat je steeds harder gaat werken, zonder het gewenste resultaat. Dit is enorm frustrerend en deze negatieve spiraal kan uiteindelijk leiden tot een burn-out.

Het kan ook zijn dat je in plaats van steeds harder te gaan werken, juist heel erg last krijgt van uitstelgedrag, omdat je het gevoel hebt dat het toch niet goed genoeg is.

Controle willen houden

Ben jij iemand die altijd de touwtjes in handen wil houden, die het lastig vindt om dingen los te laten en de controle vast blijft houden? Dan loop jij meer kans om burn-out te raken dan iemand die dit wel kan.

Op het moment dat je altijd de controle wilt houden, zal jij nooit je werk echt uit handen kunnen geven. Misschien laat je wel eens iemand wat voor je doen, maar de kans is groot dat jij dan alsnog een oogje in het zeil houdt en zo gauw er iets niet gaat zoals jij wilt, alsnog ingrijpt.

Ben je misschien bang dat het zonder jouw invloed niet goed komt? Dat het werk niet aan jouw hoge eisen voldoet? Accepteer dat iedereen dingen op zijn eigen manier doet en wees je bewust dat jouw manier echt niet altijd de beste is.

Altijd sterk willen blijven

kracht en kwetsbaarheid faalangst

Altijd sterk willen blijven en niet af en toe je kwetsbaarheid laten zien kan ook een oorzaak zijn van een burn-out. Iedereen heeft dagen dat hij of zij wat minder goed in zijn vel zit. Door je emoties niet te laten zien, zien mensen ook niet dat je het af en toe wat moeilijk hebt. Daarbij kan je al gauw de indruk wekken dat je ongeïnteresseerd bent, niets je raakt en kom je afstandelijk over.

Misschien denk je dat altijd sterk blijven krachtig is, maar juist als jij ook je kwetsbaarheid durft te laten zien, zien mensen ook je kracht. Mensen krijgen meer begrip en als ze weten dat jij even minder goed in je vel zit, zullen ze je sneller ontzien of hun hulp aanbieden. Je hoeft niet altijd alles alleen te doen, maar om hulp te krijgen, moet je wel laten zien dat je wel wat hulp kan gebruiken.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Heb jij een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, dan is de kans op een burn-out verhoogd. Daar waar andere mensen afhaken, zet jij nog een extra stapje bij. Want het moet af en het moet goed zijn. Ook hier spelen altijd de controle willen houden en perfectionisme een rol.

Heb jij het gevoel dat jij altijd de kar aan het trekken bent? Dat jij al het werk op kan knappen? Zet eens bewust een stapje achteruit en kijk wat er gebeurd!

Laag zelfvertrouwen

Als jij een laag zelfvertrouwen hebt, kan dit veel stress geven. Je steekt waarschijnlijk veel energie in dingen waar je eigenlijk geen energie in wilt stoppen en probeert je zelfvertrouwen op te krikken door het krijgen van complimentjes. Het gevaar hierbij is dat als jij iets vaker doet, mensen het gewoon gaan vinden en het (verwachte) complimentje uitblijft. Dit zorgt ervoor dat je nog harder gaat werken om het complimentje wel te krijgen.

Door te zorgen dat jouw zelfvertrouwen niet meer afhankelijk is van complimentjes van mensen om je heen, maar van binnenuit komt, voorkom je dat je steeds harder gaat werken en ervaar je minder stress.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Negatief denken

Onze gedachtes bepalen voor een heel groot deel hoe wij ons voelen. Denk jij vaak negatief, of zie jij ook de positieve dingen? Door negatief denken, gaan we ons ook negatief voelen en zelfs negatief gedragen. Buig je deze negatieve gedachtes om naar meer positieve, helpende gedachtes, dan heeft dit meteen resultaat op je gevoel en gedrag.

Natuurlijk kan je dit niet van de één op de andere dag veranderen, maar door je bewust te zijn van negatieve gedachtes en ze vervolgens om te buigen, kom je steeds positiever in het leven te staan. Dit heeft vervolgens weer effect op je gedrag en op hoe mensen om je heen met je omgaan.

Probeer hier niet in door te slaan en altijd positief te denken. Soms mag je ook wel even verdrietig, boos, teleurgesteld zijn, als je hier maar niet te lang in blijft hangen.

Heftige, onverwerkte emoties

Wanneer jij bijvoorbeeld in je jeugd iets heftigs meegemaakt hebt (bijv.  misbruik, pesten, scheiding, mishandeling, verlies van een ouder), dan kan je dit altijd met je mee blijven dragen en het kan je veel stress geven. Dit heeft deels te maken met je zelfvertrouwen, maar kan er ook voor zorgen dat je het heel lastig vindt om diepgaande relaties aan te gaan en je te binden.

Als jij bijvoorbeeld gepest bent in het verleden, of in de steek gelaten door één van je ouders, denk je misschien dat jij er niet toe doet. Dat je niet goed genoeg bent. Deze gedachte zorgt ervoor dat je jezelf klein maakt en dat mensen je niet zien staan. Hierdoor wordt je gevoel bevestigd en ga je er nog meer in geloven. Door deze emoties te uitten en te verwerken, kan je leren dat jouw gevoel over jezelf niet klopt en leer je positiever naar jezelf te kijken.

Ook bij verlies van een dierbare is het erg belangrijk om je emoties de ruimte te geven. Door alle stappen van de rouwverwerking door te gaan, kan je het uiteindelijk een plekje geven. Geef je dit proces niet de ruimte, dan blijft het veel stress opleveren.

Post traumatisch stress syndroom

Post traumatisch stress syndroom, ook wel PTSS genoemd is een benaming voor stress na een heftige gebeurtenis. Dit komt bijvoorbeeld voor bij militairen na een uitzending. De angst en paniekaanvallen en het voortdurend ervaren van stress kan uiteindelijk leiden tot een burn-out.

Loyaliteit

Loyaliteit is een positieve eigenschap. Ben jij loyaal, dan vinden mensen je vaak aardig. Maar het kan ook zijn dat jij teveel je best doet om altijd maar aardig gevonden te worden en hierbij jezelf achteruit schuift. Hierdoor ga je geregeld je grenzen over en laat je over je heen lopen. De kans op een burn-out is groter bij een hoge loyaliteit.

Spanning en conflicten

Een gespannen sfeer, ruzie op het werk, conflicten met je werkgever of een familieruzie kunnen veel stress geven. Je staat langere tijd achter elkaar onder druk, kan niet helemaal jezelf zijn en de boog staat de hele tijd gespannen, waardoor je zelfs in je pauzes niet echt kan ontspannen. De stress bouwt zich steeds verder op en uiteindelijk kan dit leiden tot een burn-out.

Hooggevoeligheid

jezelf zijn hooggevoeligheid stress

Bij hooggevoeligheid ben je gevoeliger voor prikkels en hierdoor sneller overbelast. Ongeveer 1 op de 5 mensen is hooggevoelig, maar niet iedereen is zichzelf hiervan bewust en veel mensen gaan er niet op de juiste manier mee om. Hooggevoeligheid is geen ziekte of aandoening en heeft naast het nadeel van sneller overprikkeld zijn ook vele voordelen. Door goed je grenzen aan te geven en meer te leren over de kwaliteiten van hooggevoelige mensen, hoeft dit niet langer een risicofactor voor een burn-out en kan het je juist heel veel brengen in het leven.

Hoogbegaafdheid

Mensen die hoogbegaafd zijn (IQ 130+), hebben een groter risico om burn-out te raken. Ze voelen zich vaak anders dan de mensen om zich heen en gaan zich teveel aanpassen aan de omgeving. Hierdoor raken ze uit balans en kunnen ze niet voldoende zichzelf zijn. Vaak zijn mensen met hoogbegaafdheid ook hooggevoelig, waardoor ze extra snel overprikkeld raken.

Ongezonde leefstijl

Op het moment dat je niet goed voor jezelf zorgt, is je lichaam minder weerbaar tegen stress. Je raakt hierdoor sneller burn-out. Bij een ongezonde leefstijl kan je denken aan; te weinig bewegen, te weinig slaap, ongezond en onregelmatig eetpatroon. Maar ook te veel sporten kan ongezond voor je zijn. Als jij al veel van jezelf vraagt en daarnaast ook nog heel fanatiek wilt sporten kan je lichaam te weinig herstellen.

Veel mensen gaan juist op het moment dat ze veel stress ervaren beginnen met sporten en als ze hierbij de lat te hoog leggen, kan dit juist de druppel zijn. Natuurlijk is wat meer bewegen goed, maar bouw dit rustig op en als je echt te moe bent, sla dan gerust een keer over.

Mantelzorg

perfectionisme en stress. burn-out

Mantelzorger zijn kan heel veel voldoening opleveren, maar het kan soms ook behoorlijk zwaar zijn. Heb jij bijvoorbeeld te maken met een zieke partner of een ziek kind, dan is de kans groot dat je jezelf geregeld achteruit schuift om er voor de ander te zijn. Maar ook als het één van je ouders, of een kennis betreft kan het veel tijd en energie kosten. Als jij niet voldoende je eigen grenzen bewaakt, loop je kans om uiteindelijk burn-out te raken.

Chronische ziekte

Wanneer jij leidt aan een chronische ziekte, ben jij minder fit dan een gezond iemand. Je ziekte levert beperkingen op en dit kan erg lastig en frustrerend zijn. Zeker als je eerst gezond was en dan opeens niet meer alles kan doen wat je voorheen kon doen, is dit soms lastig te accepteren. Het levert veel stress op en je gaat misschien te vaak over je grenzen heen. “Waarom kan ik niet wat een ander wel kan?”, “Ik wil niet zielig gevonden worden” kunnen gedachtes zijn die je hebt.

Helaas heb je geen invloed op het hebben van deze chronische ziekte, maar waar je wel invloed op hebt, is hoe je ermee omgaat. Blijf je ertegen vechten, of accepteer je dat je het hebt en ga je er op een zo goed mogelijke manier mee om?

Financiële problemen

Ieder mens heeft behoefte aan een stukje zekerheid. Op het moment dat je financiële problemen hebt, valt deze zekerheid deels weg. Het geeft veel stress; Kan ik de hypotheek nog wel betalen? Heb ik wel voldoende geld voor de boodschappen? Hoe voorkom ik dat ik schulden krijg?

De kans is groot dat deze vragen je leven teveel beheersen en dat je maar blijft piekeren. Misschien vat je het op als persoonlijk falen, of heb je het gevoel de grip te verliezen. Financiële problemen kunnen uiteindelijk zorgen dat je burn-out raakt. Als je er zelf niet meer uitkomt, schakel dan hulp in van bijvoorbeeld een budgetcoach of een hulpverlenende instantie. Laat het niet tot een burn-out komen, want dan zak je nog dieper weg.

Je baan verliezen

Als je je baan verliest, zorgt dit naast financiële onzekerheid, ook op andere manieren voor veel stress. Het kan je zelfvertrouwen enorm verminderen en je het heeft vaak ook een grote emotionele impact.  Feitelijk ga je bij het krijgen van ontslag ook de 5 rouwfases door, vergelijkbaar bij het verlies van een dierbare. Ontkenning – woede – marchanderen – verdriet en depressie – aanvaarding. Op het moment dat je jezelf niet toestaat om al deze fases te doorlopen, heb je te maken met onverwerkte emoties die voor veel stress kunnen zorgen.

Daarnaast kan solliciteren ook veel stress veroorzaken. Misschien speelt faalangst hierbij een rol, waardoor je jezelf niet kan laten zien zoals je zou willen. Sowieso is dit een hele onzekere tijd. Je stopt veel energie in het solliciteren en je ziet hier waarschijnlijk niet meteen resultaat. En hoe vaker je afgewezen wordt, hoe lastiger het wordt. Merk jij dat je vastloopt in het solliciteren, worstelt met je emoties door het ontslag, dat je erg onzeker wordt of belemmert bent door faalangst, wacht dan niet te lang met het inschakelen van hulp en voorkom dat je in een negatieve spiraal beland.

Wat kan ik voor je betekenen?

Ik kan jou helpen om stress en faalangst de baas te worden en een burn-out te voorkomen. Wil je weten op welke manier ik jou kan helpen? Vraag dan gratis en vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan en wordt jouw stress en faalangst de baas.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Oorzaken van een burn-out

Plaats een reactie