Wat is keuzestress en wat kun je eraan doen?

Keuzes maken, we doen het de hele dag door. Wat doe ik vandaag op brood, welke kleding doe ik vandaag aan? Ga ik nu uit bed of blijf ik nog even liggen en ga zo maar door. Sommige keuzes maak je bijna automatisch, andere keuzes kosten veel tijd en energie. Deze zorgen voor keuzestress.

Tegenwoordig hebben we steeds meer vrijheid, maar dit zorgt er ook voor dat we steeds vaker keuzes moeten maken. We kunnen nu eenmaal niet alles doen. Maar keuzes maken is lang niet altijd gemakkelijk en kan behoorlijk wat stress opleveren. In deze blog vertel ik wat keuzestress is en wat je eraan kunt doen.

Wat is keuzestress?

Keuzestress is letterlijk stress die je krijgt omdat je een keuze moet maken. Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid keuzes die je moet maken, maar ook omdat je één hele lastige keuze moet of wilt maken. Een keuze die bepalend is voor de rest van je leven of veel impact heeft.

Vaak heeft keuzestress te maken met een onderliggende angst. De angst om de foute keuze te maken. Want hoe weet je nu of je de juiste keuze maakt? Geregeld wordt het maken van een keuze uitgesteld en wachten we af wat er voor ons besloten wordt. Maar op die manier verliezen we al snel de regie over ons eigen leven. Op zich is geen keuze maken natuurlijk ook een keuze, maar als deze gebaseerd is op de angst om de foute keuze te maken zal het resultaat vaak niet het gewenste resultaat zijn.

Hoe maak ik een (goede) keuze?

Het blijven twijfelen aan je keuze kost veel energie. Hoewel het soms effectief is om goed na te denken over je keuze, is het wel belangrijk om niet te blijven hangen in deze fase. De volgende tips kunnen je helpen om minder keuzestress te hebben en te leren om knopen door te hakken.

Tip 1: De juiste keuze bestaat niet

Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Zo heeft iedere keuze ook voor- en nadelen en de perfecte keuze bestaat dan ook niet. Je kan blijven wikken en wegen, maar er zal altijd een nadeel te verzinnen zijn voor die keuze. Zet de voor- en nadelen op een rijtje en wacht niet te lang met het maken van een keuze.

Tip 2: Handel niet uit angst

Op het moment dat je te lang wacht met het maken van een keuze, wordt de angst om de foute keuze te maken steeds groter. Daarbij geldt ook nog eens; hoe meer keuze we hebben, hoe vaker we bang zijn niet de juiste keuze te maken. En hoe meer angst we voelen, hoe groter de neiging is om het maken van een keuze uit te stellen. Op deze manier stapelen de te maken keuzes zich op en zal je steeds meer stress ervaren. Uiteindelijk wordt het door de stress steeds moeilijker om keuzes te maken en de kans op het niet maken van een keuze wordt steeds groter.

Wees niet bang om een foute keuze te maken en laat je niet leiden door angst.

Tip 3: Beperk het aantal keuzemogelijkheden

Op het moment dat je een keuze moet maken, bedenk dan eens welke mogelijke oplossingen er zijn. Schrap vervolgens de oplossingen die het minst goed lijken, totdat je 2 keuzemogelijkheden over houdt. Nu kan je een lijst maken met voor- en nadelen en de knoop doorhakken.

Verder is het ook goed om voor jezelf duidelijk te hebben wat je belangrijk vindt in het leven. Welke personen zijn belangrijk voor je, welke taken en activiteiten. Door assertief te communiceren en duidelijk prioriteiten te stellen, blijf je in balans en vanuit ontspanning ben je het beste in staat de (voor jou) juiste keuze te maken.

Vraag niet teveel mensen om hun mening. Op die manier krijg je weer meer keuzemogelijkheden en wordt het maken van een keuze weer lastiger. Blijf dicht bij jezelf en besef dat het jouw keuze is.

Tip 4: Zorg voor voldoende informatie

Zorg dat je voldoende informatie hebt om de juiste keuze te kunnen maken. Op het moment dat je te weinig informatie hebt, ga je piekeren en creëer je keuzestress. Door de stress blijf je piekeren en kom je niet voldoende in actie.

Wees je bewust van deze valkuil en zorg dat je meteen de juiste informatie krijgt. Praat met andere mensen, zoek naar informatie op het internet, schrijf voor- en nadelen op. Het is wel belangrijk om niet in deze fase te blijven hangen en steeds meer informatie te blijven zoeken. Uiteindelijk zal je wel een keuze moeten maken. En bedenk je, geen keuze maken is ook een keuze!

Tip 5: Keuzes zijn bijna nooit definitief

Misschien denk je dat je met deze keuze je hele leven vastlegt. Maar dit is zelden het geval. Ook al maak je een keuze die niet voor 100% de juiste is, er is eigenlijk altijd wel een mogelijkheid om dit achteraf iets bij te sturen, of je keuze te herzien. Iedere keer als je voor een keuze staat bepaal je of je links, rechtsaf of rechtdoor gaat en uiteindelijk kan het eindpunt via verschillende routes afgelegd worden. Sla je een keer linksaf en ga je vervolgens rechts, dan kom je weer ongeveer op dezelfde weg uit als dat je rechtdoor gegaan was.

Tip 6: Hak knopen door

Je kunt blijven wikken en wegen, maar dat maakt het maken van een keuze echt niet gemakkelijker. En vaak maak je dan de keuze gebaseerd op angst. Hak dus knopen door en steek hier niet meer energie in als nodig. Het maakt je alleen maar meer aan het twijfelen.

En heb je eenmaal een keuze gemaakt, blijf dan niet twijfelen en ga er helemaal voor. Sta jezelf toe om een fout te maken. Je leert hier alleen maar van en het zorgt voor persoonlijke groei.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie