Hoe word je minder perfectionistisch?

In mijn workshops en coachgesprekken is perfectionisme een veelbesproken onderwerp. Veel mensen met stress en faalangst hebben er in meer of mindere mate last van. Iedereen kent de term wel, maar wat is perfectionisme nu precies?

Het gevaar van perfectionisme

Perfectionisme betekent “het volmaakte nastreven”. Goed is niet goed genoeg, alles moet perfect zijn. Een perfectionist legt de lat erg hoog, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor zijn omgeving. De eisen liggen zo hoog, dat het onmogelijk is om hier aan te voldoen en dit vreet energie.

Iemand die perfectionistisch is, ziet fouten maken als persoonlijk falen. Om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden, zal de perfectionist zoveel mogelijk dingen vermijden waarin hij of zij een fout kan maken. Dit remt je enorm af en zorgt voor een slecht zelfvertrouwen. Veel perfectionisten ontwikkelen al op jonge leeftijd een vorm van faalangst en hebben een negatief zelfbeeld. Hierdoor zullen ze nooit het maximale uit zichzelf halen.

Hoe word je minder perfectionistisch?

Perfectionisten zijn van nature heel precies en nauwkeurig. Dit zijn persoonlijke kwaliteiten. Echter zijn ze hierin doorgeschoten, waardoor ze het zichzelf erg lastig maken en meer als iets negatiefs gaan zien. Het gevaar is dat je jouw fouten, hoe klein ook, als persoonlijk falen gaat zien. Dit heeft een hele grote invloed op jouw zelfvertrouwen en om dit te voorkomen zal je nog perfectionistischer worden.

Goed = goed genoeg

In het schema hieronder (kernkwadranten) zie je 4 verschillende blokken. Perfectionisme staat hier als valkuil, de bijbehorende kwaliteit is precies werken.

Het tegenovergestelde van Perfectionisme is Onnauwkeurigheid. Waarschijnlijk kan jij heel slecht tegen mensen die onnauwkeurig zijn. Dit wordt dan ook wel jouw allergie genoemd. Toch kan jij heel veel leren van mensen die onnauwkeurig zijn, want van deze mensen hoeft het allemaal niet zo precies. Ze vinden goed, goed genoeg en zijn veel minder bang zijn om fouten te maken. Ze gaan er gewoon voor en stellen niet uit, omdat ze bang zijn dat hun idee of hun product niet goed genoeg is. Ook durven ze beter uit hun comfortzone te gaan en nieuwe dingen te proberen. En als het dan een keer fout gaat, dan leren ze hiervan en gaan weer verder. Over het algemeen hebben deze mensen veel minder last van stress en faalangst en dat is precies wat jij graag zou willen!

Kijk eens hoe onnauwkeurige mensen dingen aanpakken. Wat kan jij hier van leren?

Jouw uitdaging

Jouw uitdaging is om jezelf te leren dat goed ook goed genoeg is. Probeer eens niet te streven naar 200% maar doe net een stapje minder. Kijk eens hoe jouw omgeving reageert. Grote kans dat ze het op die manier ook prima vinden. Jij staat voor kwaliteit en jouw 150% is voor veel anderen alsnog perfect. Bespaar jezelf een hoop tijd en frustratie en stel je eisen wat bij! Stop met uitstellen, ga er gewoon voor!

kernkwadrant perfectionisme

Bron: Kernkwadranten van Daniël Ofmann

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie