Hoe ga je om met een partner met een burn-out?

Heb jij een partner die burn-out geraakt is? En heb je soms het gevoel dat je het allemaal niet meer trekt? Ik denk dat veel mensen dit gevoel zullen herkennen. Tijdens de burn-out van mijn partner vond ik altijd dat ik mij niet aan moest stellen. Ik was niet degene met een burn-out en ik moest sterk blijven voor mijn partner.

Ondertussen staat je hele leven op zijn kop en valt het niet mee om, als partner van, het hoofd boven water te houden. Je ziet je partner steeds verder afglijden, wilt hem of haar graag helpen, maar staat volledig machteloos. Voor mijn gevoel was alles wat ik op dat moment deed (of niet deed) verkeerd en reageerde mijn partner vaak boos en gefrustreerd. Ik probeerde het mijn partner zoveel mogelijk naar de zin te maken en alle stress voor hem weg te halen. Daardoor schoof ik mijzelf steeds verder achteruit.

Het ergste vond ik in die tijd, dat we niet meer op volwassen en gelijkwaardige manier konden communiceren. Ik had het gevoel dat ik overal alleen voor stond en opeens kwam alles op mij aan. Buiten dat ik alles qua huishouden, tuin en administratie op mij nam, stond ik ook dag en nacht klaar voor mijn partner. Ook miste ik iemand bij wie ik met mijn eigen zorgen terecht kon.

Wat ik merkte was dat mijn omgeving vooral aandacht had voor mijn partner. Als ik een keer klaagde dan voelde ik mij niet serieus genomen. Ik voelde mij dan ook heel schuldig, want dat moest ik toch voor mijn partner overhebben. Dit was ook wat mijn omgeving vaak uitstraalde. Natuurlijk had ik dit alles voor mijn partner over, maar soms had ik zelf ook even iemand nodig waar ik op terug kon vallen. Ik voelde schaamte voor het feit dat ik niet altijd sterk genoeg was om de situatie aan te kunnen en door deze schaamte heb ik te weinig hulp ingeschakeld.

Achteraf werd ik mij er bewust van dat ik niet alles helemaal goed aangepakt heb in die tijd. Toen mijn partner weer opgekrabbeld was, merkte ik dat ik zelf behoorlijk roofbouw gepleegd had op mijn lichaam. Gelukkig herkende ik nog net op tijd dat ik tegen een burn-out aanliep en heb ik kunnen voorkomen dat ik daadwerkelijk burn-out geraakt ben.

Ik deel mijn inzichten graag met je, zodat jij kunt voorkomen dat je er zelf aan onderdoor gaat. In dit artikel geef ik tips hoe je op een goede manier om kunt gaan met een partner met een burn-out, zonder jezelf te vergeten.

Tip 1: Zorg goed voor jezelf

Je helpt je partner niet door zelf ook uit balans te raken. Het is dus heel belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Je kunt pas goed voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt.

Het is belangrijk dat je praat over je gevoel. Schaamte is iets wat velen zullen herkennen, maar laat dit je er niet van weerhouden hulp te zoeken. Schakel mensen in je omgeving in die jou kunnen helpen door klusjes uit handen te nemen. Toen je partner nog niet burn-out was, deden jullie deze klusjes samen. Je mag niet van jezelf verwachten dat jij alles wat je partner deed er gewoon bij doet. Mensen zullen er waarschijnlijk niet aan denken om hulp aan te bieden. Je zult hier zelf om moeten vragen.

Zorg er ook voor dat je iemand hebt waar jij af en toe je verhaal kunt doen. Je partner is op dit moment niet in staat om jou aan te horen. Daarom is het goed iemand te zoeken waarbij jij je gevoelens en onzekerheden kunt uitten. Krop je gevoelens niet op en voel je niet bezwaard als je even “klaagt” over je partner of de situatie. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

Het voordeel is dan ook meteen dat mensen in je omgeving weten dat je het af en toe moeilijk hebt. Ze zullen meer begrip voor je krijgen en misschien meer hulp aanbieden.

Tip 2: Kom samen met je partner in beweging

woods-1072819_1920

Iemand met een burn-out heeft heel weinig energie en blijft het liefst de hele dag op de bank zitten. Het is heel verleidelijk om samen stil te gaan zitten en geen dingen meer te ondernemen. Zorg ervoor dat jij voldoende de deur uit gaat en nodig je partner uit om geregeld mee te gaan. Waarschijnlijk krijg je eerst een hoop protest, maar uiteindelijk zal hij of zij je dankbaar zijn. De deur uitgaan en bewegen heeft een goed effect op het herstel van een burn-out. Het kan zijn dat je partner paniekaanvallen krijgt op moment dat hij buiten de deur is. Accepteer zijn grenzen en als hij of zij weer naar huis wil, dring dan niet aan om te blijven. Op die manier voelt je partner zich veiliger en zal hij of zij sneller opnieuw het huis uit gaan.

Je kunt je partner geregeld meenemen voor een wandeling in de natuur. Je hebt dan mooi de gelegenheid om met je partner in gesprek te komen en door letterlijk in beweging te komen, komt hij of zij in het hoofd ook in beweging.

Tip 3: Zorg dat je meer te weten komt over een burn-out

Door zelf meer inzicht te krijgen in wat een burn-out precies is, kun je de situatie en je partner beter begrijpen. Ook kun je je partner hierdoor beter ondersteunen in het overwinnen van zijn burn-out.

Ik heb een heel aantal artikelen geschreven over wat een burn-out is en wat stress met je lichaam doet. Deze artikelen over Burn-out vind je op deze overzichtspagina.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Tip 4: Luister naar je partner

Het is belangrijk om kennis te hebben van een burn-out. Hoewel er bij een burn-out veel overeenkomsten zijn is elke situatie uniek. Daarom is het heel belangrijk om goed naar je partner te luisteren. Stel je open voor zijn ervaring en probeer te begrijpen hoe hij of zij zich voelt en wat er in zijn of haar hoofd omgaat. Dit kun je doen door open vragen te stellen en geregeld even te vragen wat er in zijn of haar hoofd omgaat.

Waarschijnlijk heeft je partner veel negatieve gedachtes en ziet hij de wereld niet op een realistische manier. Wanneer je partner net burn-out geraakt is is het belangrijk vooral te luisteren, maar later in het herstel kun je voorzichtig proberen om negatieve en onrealistische gedachtes om te buigen naar meer realistische en effectieve gedachtes. Let er wel op dat je blijft luisteren naar je partner en dat hij of zij zich begrepen blijft voelen.

Wanneer je weerstand merkt in het ombuigen van deze gedachtes, ga dan niet in discussie, maar laat het gaan. Je partner heeft iets om over na te denken en het kan best zijn dat hij of zij er later op terug komt.

Tip 5: Oordeel niet

Let erop dat je niet oordeelt of dingen voor hem of haar invult. Wanneer je de schuld van de burn-out bij je partner neerlegt, zal hij of zij zich erg onbegrepen voelen en waarschijnlijk minder met je bespreken. Oordeel ook niet over wat je partner wel en niet aankan. Hij of zij wil zelf ook heel graag weer zo snel mogelijk normaal functioneren,  maar dit lukt hem of haar op bepaalde momenten gewoonweg niet. Wanneer je er teveel druk op legt, zal je partner zich nog meer gefrustreerd gaan voelen. Hij of zij gaat zich steeds onzekerder voelen over zijn functioneren en krijgt op die manier steeds minder zelfvertrouwen, wat het herstel niet bevordert.

Tip 6: Ondersteun je partner in het uitzoeken van dingen waar hij of zij energie van krijgt

Iemand met een burn-out weet niet meer te bedenken wat hij of zij leuk vindt en waar hij blij van wordt. Ga samen met je partner op zoek naar dingen die hem energie opleveren. Vraag bijvoorbeeld waar hij of zij voor de burn-out blij van werd en moedig je partner aan dit soort activiteiten weer op te pakken. Begin met kleine stapjes, leg de lat niet te hoog. In het begin zal het heel veel moeite kosten en levert het nog niet altijd plezier op, maar door dit vol te houden zal hij of zij langzaam het plezier weer terugkrijgen en weer ontdekken wat hij of zij belangrijk vindt.

Hulp nodig?

Ik hoop dat je veel aan mijn tips hebt. Kun je wel wat hulp gebruiken of wil je gewoon even je verhaal kwijt? Ik kan je helpen meer inzicht te krijgen in wat een burn-out is, je meer tips geven in hoe je je partner het beste bij kunt staan en je helpen om zelf in balans te blijven.

Wacht niet tot je er zelf aan onderdoor gaat. Schakel tijdig hulp in! Hierbij help je niet alleen jezelf, maar ook je partner.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Hoe ga je om met een partner met een burn-out?

Plaats een reactie