Grenzen aangeven, zonder schuldgevoel

Vind jij het ook zo lastig om jouw grenzen duidelijk aan te geven? En als je dan al “Nee” zegt, voel jij je dan schuldig?

Heel veel mensen vinden het moeilijk om assertief te reageren en duidelijk hun grenzen aan te geven. En als ze dit al doen, kampen ze vaak met een schuldgevoel. Gelukkig kan jij leren “Nee” te zeggen zonder schuldgevoel. In dit artikel lees je hoe jij bewuster “Ja” of “Nee” kan zeggen.

Waarom is “Nee” zeggen zo moeilijk?

De onderliggende reden van niet duidelijk je grenzen aan durven of kunnen geven, is vaak dat je bang bent om minder aardig gevonden te worden, dat jij je TE verantwoordelijk voelt of omdat jij “Ja” zegt op de automatische piloot. Het is goed dat jij je bewust wordt WAAROM jij “Nee” zeggen zo moeilijk vindt.

Als jij een “ja-zegger op de automatische piloot” bent, dan zeg jij eigenlijk standaard “Ja”. Het gevolg is dat je achteraf waarschijnlijk geregeld spijt hebt, omdat je eigenlijk helemaal geen zin hebt, of er geen tijd voor hebt. Maar je hebt het dan al beloofd en om dan nog “Nee” te zeggen is dan nog veel lastiger. Je kunt beter voorkomen dat je automatisch “Ja” zegt en eerst voor jezelf afwegen of jij ook echt “Ja” bedoeld. Als iemand je iets vraagt, vraag dan even bedenktijd om dit voor jezelf duidelijk te krijgen.

Vraag jezelf af….

Heb ik hier echt wel tijd voor?

Wil ik hier mijn tijd/aandacht aan besteden?

Kan ik mijn belofte wel nakomen?

Houd ik nog wel tijd voor ontspanning over?

Doe ik dit omdat ik “ja” wil zeggen, of omdat ik bang ben dat “Nee” niet geaccepteerd wordt?

Is deze persoon of deze activiteit belangrijk voor mij?

prioriteiten stellen grenzen aangeven

Jouw prioriteiten duidelijk hebben

Je kunt niet altijd voor iedereen klaar staan. Voor iemand die voor jou heel belangrijk is, zal je eens vaker je grens wat willen verleggen dan voor iemand die je nauwelijks ziet. Een activiteit die jij heel leuk vindt zal jij eerder door laten gaan dan een activiteit waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt.

Het is helemaal niet erg om deze keuzes te maken. Je kunt je tijd tenslotte maar één keer vullen. En wil je dat dan doen door een afspraak met een vage kennis die al weken gepland staat door te laten gaan, of ben je er liever voor je zieke moeder die even in een dip zit en heel graag wil dat jij even langs komt? In mijn geval ligt de prioriteit dan bij dit laatste, omdat familie voor mij heel belangrijk is en als ik in tijdnood kom, zal de afspraak met die vage kennis toch echt verzet worden.

grenzen aangeven

“Je kan pas goed voor een ander zorgen, als je eerst goed voor jezelf zorgt”

Deze spreuk heeft mij heel erg geholpen in het aan durven en kunnen geven van mijn grenzen. Ik vond het altijd belangrijk om voor een ander klaar te staan en in de opvoeding werden wij hier ook altijd voor beloond. Als je maar goed voor een ander zorgde, was je een goed mens. Dat was een beetje de boodschap die wij mee hebben gekregen.

Inmiddels weet ik dat dit maar deels waar is en dat je ook echt goed voor jezelf moet zorgen, omdat je anders op een bepaald moment helemaal voor niemand meer klaar kan staan.

Zo ben ik bijvoorbeeld een veel minder leuke moeder als ik een tijd te veel hooi op mijn vork heb genomen, reageer ik prikkelbaar op mijn partner en andere mensen in mijn naaste omgeving en voel ik mijzelf veel minder happy. Iedereen is er dus bij gebaad dat ik goed voor mijzelf zorg en duidelijk mijn grenzen aangeef.

Op welk moment zou jij graag “Nee” willen zeggen, maar doe je dit toch niet?

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie