Gevoeliger voor blessures door stress

Heb jij geregeld hoofdpijn, last van je darmen of pijnlijke spieren? Grote kans dat stress hiervan een oorzaak is.

Als fysiotherapeut zag ik veel mensen die lichamelijke klachten hadden, die uiteindelijk niet overgingen of steeds opnieuw terug kwamen. Uiteindelijk bleken veel van deze klachten te worden veroorzaakt door stress. In veel gevallen waren mijn cliënten verbaasd dat stress zo’n grote invloed kon spelen, maar wanneer ze de stress gericht aanpakten, verdwenen vaak ook de lichamelijke klachten.

Stress kan zich op verschillende manieren uiten in lichamelijke klachten. De meest bekende klachten zijn hoofdpijn en pijnlijke nek en schouders, maar wist je ook dat je door stress gevoeliger bent voor bijvoorbeeld blessures? In deze blog vertel ik je meer over een aantal lichamelijke symptomen van stress.

Hoofdpijn en pijnlijke nek en schoudershoofdpijn nekpijn stress

Wanneer je in een stressvolle situatie zit, is je lichaam klaar om te reageren. Het maakt adrenaline en cortisol aan en deze hormonen activeren een heel aantal processen in je lichaam. Zo gaat je hartslag omhoog, je bloeddruk gaat omhoog, je spijsvertering gaat omlaag en spieren spannen zich aan. Als het “gevaar” geweken is, gaat je hartslag weer omlaag, ontspannen je spieren zich weer en wordt je spijsvertering weer actief. Blijft een stressvolle situatie aanhouden, dan ga je niet weer terug naar de ruststand en krijgt het lichaam geen tijd om te herstellen.

Triggerpoints

Hierdoor worden afvalstoffen in de spieren niet goed afgevoerd en hopen ze zich op in de spieren. Er ontstaan “triggerpoints” in de spieren, die pijn en stijfheid veroorzaken. Hoe langer een situatie van stress aanhoudt, hoe meer spieren zullen reageren. Deze triggerpoints in de nekspieren zijn ook vaak de veroorzaker van (spannings)hoofdpijn.

Symptoombestrijding of oorzaak aanpakken

Door bijvoorbeeld behandeling van een fysiotherapeut, kunnen deze triggerpoints inactief gemaakt worden, maar als je vervolgens stress blijft ervaren, komen ze net zo snel weer terug. Het is dus maar een kortdurende oplossing. Beter is het om naast het behandelen van de spieren ook je stress aan te pakken.

Gevoeliger voor blessuresrugpijn blessure stress

De hierboven genoemde triggerpoints kunnen ook in andere spieren ontstaan en zijn geregeld veroorzakers van blessures. Wanneer je sport, verwacht je normaal gesproken dat je meer kracht en uithoudingsvermogen krijgt, maar bij mensen met veel stress gaat kracht en uithoudingsvermogen juist omlaag.

Onvoldoende herstel

Dit komt omdat je lichaam na inspanning, niet voldoende rust krijgt. Ook al rust je lichamelijk wel uit, je lichaam blijft door de stress in actiestand staan. Je spieren raken overbelast en door de verzuring kunnen ze minder kracht leveren. Net als bij te veel en te intensief trainen, kun je op deze manier ook door de stress sneller blessures als spierklachten, peesscheuringen etc. oplopen.

Merk jij dat je aan het sporten bent, maar dat je conditie en kracht niet verbeterd? Of heb je veel last van blessures of spierklachten? Bedenk dan eens of je veel stress ervaart en wat je eraan kunt doen om minder stress te hebben. Je zal merken dat je door minder stress, fysiek veel fitter wordt.

Tips voor minder stress?

Wil je tips ontvangen om stress te verminderen? Download dan het ebook “Stress de Baas” met daarin 10 praktische tips om beter om te gaan met stress.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

2 gedachten over “Gevoeliger voor blessures door stress”

Plaats een reactie