Faalangst op het werk

We denken vaak bij faalangst aan kinderen die op school vastlopen of die problemen hebben bij het maken van toetsen en examens. Maar faalangst komt op veel bredere schaal voor. Dagelijks gaan enorm veel volwassenen gebukt onder faalangst op het werk (of tijdens het doen van een studie).

Faalangst zorgt er namelijk niet alleen voor dat je bang bent voor een examen, maar kan ook zorgen dat jij bang bent dat je je werk niet goed genoeg doet of dat collega’s je niet leuk genoeg vinden. Wanneer jij last hebt van faalangst zul je óf harder gaan werken en uiteindelijk last krijgen van stress en burn-out klachten óf uitdagingen uit de weg gaan en misschien wel onder je niveau blijven werken uit angst om fouten te maken.

Faalangst op het werk herkennen

Faalangst op het werk geeft verschillende uitdagingen. Waar jij precies tegenaan zult lopen is afhankelijk van jou als persoon, maar ook van je werksituatie en de manier waarop je met je faalangst omgaat. Maar het is in ieder geval niet prettig en het zal je belemmeren, op welk vlak dan ook. Hierna noem ik verschillende dingen die veroorzaakt kunnen worden door faalangst bij volwassenen op het werk.

Laag zelfbeeld / weinig zelfvertrouwen

Als jij last hebt van faalangst, heb je misschien een laag zelfbeeld. Je vergelijkt je met anderen en denkt dat anderen iets beter kunnen/ beter zijn. Maar vergelijk jij jou in alles met dezelfde persoon? Of kijk jij waar een ander heel goed in is en zie je dan vooral dat jij minder goed bent? Op welk vlak liggen jouw talenten? Ben jij misschien ook ergens heel goed in?

Onder je niveau werken of promotie afslaan

Veel volwassenen met faalangst werken onder hun niveau. Ze zijn bang dat ze een hogere functie niet aan kunnen of kiezen voor een lagere functie omdat daar de kans op het maken van fouten kleiner is.

Misschien denk je dat je deze keuze heel rationeel gemaakt hebt, maar is het echt wel zo dat jij een hogere functie niet aankan of denk je dat alleen maar?

Uitstellen van werkzaamheden of vermijden ervan

Naast het onder het niveau werken, stellen mensen met faalangst ook vaak werkzaamheden uit. Dit uit angst om te falen en fouten te maken. En misschien ben je zelfs wel een kei in het ontlopen of vermijden van dit soort werkzaamheden.

Stress en burn-out klachten

Faalangst zorgt vaak voor enorm veel stress. Is het niet omdat je constant met jezelf in gevecht bent, dan is het wel omdat je TE GOED je best doet en te hard werkt om alles perfect af te leveren. We noemen deze vorm van faalangst de actieve vorm.

Te lang met iets bezig zijn / te lang doen over werkzaamheden

Het gevaar van de actieve uitingsvorm van faalangst is dat je alle foutjes eruit wilt halen en dingen misschien nog wel 10 x overleest om te voorkomen dat er foutjes in zitten. Het gevolg is dat jij veel langer over werkzaamheden doet dan je collega’s. En misschien is het dan kwalitatief ook wel net iets beter, maar de vraag is hoe erg het is dat ergens een klein foutje in zit. In veel gevallen is het voorkomen van dat ene foutje namelijk helemaal niet zoveel extra tijd waard.

De lat te hoog leggen waardoor je nooit tevreden zult zijn

Wanneer jij faalangst hebt, leg je waarschijnlijk de lat enorm hoog. Foutloos doen is de norm. Maar alles foutloos doen is onhaalbaar en daardoor zul je dus altijd falen en nooit tevreden zijn met het resultaat.

Fouten maken omdat je het te krampachtig goed wilt doen

Wanneer jij streeft naar perfectie en alles foutloos wilt doen, dan vraagt dit veel van jezelf. Je doet krampachtig je best om alles goed te doen, maar door de spanning die dit oplevert, doe je het waarschijnlijk juist minder goed dan wanneer je ontspannen zou zijn.

Ook is de kans groot dat je zo bezig bent met je taak, dat je vergeet om je omgeving in de gaten te houden en te blijven communiceren met anderen. Hierdoor mis je misschien input van je collega’s of zie je dingen over het hoofd die je anders wel gezien zou hebben.

Het gevoel hebben dat collega’s je niet leuk vinden

Heb jij het gevoel dat je collega’s je niet leuk genoeg vinden? Doe jij keihard je best om toch leuk / aardig gevonden te worden?

Deze vorm van faalangst wordt ook wel sociale faalangst genoemd. Je bent bang dat je in contact met anderen fouten maakt. Het gevaar hiervan is dat je misschien een soort masker opzet en vooral doet wat je denkt dat anderen van je verwachten. Geleidelijk raak je jezelf steeds meer kwijt en zal je zelfvertrouwen alleen maar dalen.

Niet gewaardeerd voelen

Veel volwassenen met faalangst voelen zich niet gewaardeerd door anderen. Maar waardeer jij jezelf eigenlijk wel? En komen complimenten wel echt binnen, of hoor jij vooral de dingen die niet goed gingen?

Pas als jij jezelf kunt waarderen en complimenten kunt ontvangen zal je je meer gewaardeerd gaan voelen.

Een vicieuze cirkel

Faalangst begint vaak in je jeugd door bepaalde gebeurtenissen. Dit kunnen opmerkingen van mensen zijn, maar ook bijvoorbeeld bepaalde situaties die je als traumatisch hebt ervaren. Het zorgt ervoor dat je bang bent om fouten te maken en om toch normaal te kunnen functioneren leer je jezelf strategieën aan. Of je gaat situaties waarin je fouten zou maken vermijden, of je gaat keihard werken om perfect werk af te leveren. In beide gevallen houdt faalangst je tegen in het behalen van je doelen. En als iets dan niet helemaal gaat zoals je wilt, betrek je dit op jezelf. Je denkt dat jij iets niet goed gedaan hebt. Vervolgens daalt je zelfvertrouwen en ga je een volgende keer met nog meer spanning dezelfde situatie in. Door de spanning lukt het waarschijnlijk nog minder goed en dit is weer de bevestiging.

“Zie je wel! Ik kan het niet!”

Kortom, je beland in een vicieuze cirkel.

De oplossing voor faalangst op het werk

Gelukkig is het mogelijk om deze vicieuze cirkel te doorbreken en om faalangst op het werk te verminderen of op te lossen.

Stap 1: faalangst herkennen

De eerste stap in het verminderen van faalangst is het herkennen ervan. Je zal je bewust moeten worden dat je stress- en burn-outklachten veroorzaakt worden door faalangst, of dat je steeds maar uitstelt uit angst om fouten te maken.

Stap 2: patronen herkennen die faalangst in stand houden

De volgende stap is het herkennen van patronen die je faalangst in stand houden. Omdat faalangst meestal al in je jeugd ontstaat, is het een patroon geworden die je automatisch en onbewust inzet. Hierdoor is het erg lastig te doorbreken en dit lukt je dan ook vaak niet alleen. Een coach kan je helpen deze patronen te leren herkennen.

Stap 3: alternatieve strategieën aanleren om faalangst te overwinnen

Wanneer je de patronen herkent, is de volgende stap het aanleren van nieuwe alternatieve strategieën om met je spanning door faalangst om te gaan. Je moet leren niet je angst leidend te laten zijn. Dit lukt uiteraard niet van de ene op de andere dag, maar door in kleine stapjes spannende dingen toch aan te gaan, of te leren iets net wat minder “perfect” af te leveren, zal je succeservaringen krijgen. Dit motiveert om een situatie op een ander moment weer op dezelfde manier aan te pakken en stapje voor stapje verander je de oude patronen voor nieuwe helpende patronen.

Faalangst begeleiding voor volwassenen op het werk

Mocht jij faalangst bij jezelf herkennen en er klaar voor zijn om dit te overwinnen, dan kan ik je daarbij helpen. Tijdens een faalangst coachtraject gaan we samen onderzoeken waardoor jouw faalangst is ontstaan en welke invloed dit heeft op je huidige leven. Vervolgens gaan we deze patronen in kaart brengen en samen zoeken naar oplossingen. Deze oplossingen ga je meteen in de praktijk brengen en ik zal je helpen om een terugval snel te herkennen, waardoor je ook na het traject door zult blijven groeien.

Wil jij weten wat ik voor jou kan betekenen of heb jij een werknemer waarbij jij faalangst herkent? Ik nodig je graag uit voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Faalangst op het werk

Plaats een reactie