Faalangst de baas worden? Leer anders denken!

Iedereen is wel eens onzeker over een situatie of vind het spannend om iets nieuws te proberen. Daar is op zich niks ergs aan. Zolang je je maar niet teveel laat belemmeren door deze angst.

Vermijd jij vaak enge dingen? Ben jij heel erg bang om fouten te maken? Ben jij al dagen ziek voor een spannende gebeurtenis? Of blijf jij maar uitstellen? De kans is groot dat je belemmerd wordt door faalangst. Gelukkig is faalangst goed de baas te worden. Hierbij spelen jouw gedachtes een hele grote rol.

Een praktijkvoorbeeld

Stel je eens voor; Je moet straks voor een hele grote groep een presentatie geven. Je hebt de presentatie goed voorbereid en weet wat je wilt gaan vertellen. Toch vind je het wel spannend, want wat als het niet helemaal gaat als je zou willen. Je hebt wat kriebels in je buik, merkt dat je hart wat harder klopt en je spieren aanspannen. Maar je doet het gewoon en na een paar woorden valt de spanning van je af. Er zitten wel wat kleine foutjes in de presentatie, maar over het algemeen ben je heel tevreden.

De volgende keer ga je met meer vertrouwen zo’n presentatie in. Hoewel faalangst hier een rol kan spelen, ga je er op de goede manier mee om.

Een ander voorbeeld

Je staat voor dezelfde presentatie, maar wat nu als je zoveel angst voelt voor de presentatie dat je niet meer normaal na kan denken. Het zweet breekt je uit, je ademhaling versnelt, je voelt paniek en wilt het liefst weglopen bij de presentatie. Je kan alleen maar denken “Als ik maar geen fouten maak”. Je begint toch met de presentatie en je maakt een foutje. Na dit foutje klap je helemaal dicht en je krijgt een black-out.

De kans is groot dat je de volgende keer niet eens meer aan zo’n presentatie begint. Je angst belemmert je in deze situatie behoorlijk en je zelfvertrouwen krijgt een deuk.

De invloed van gedachtes op faalangst

De situatie is in beide voorbeelden hetzelfde. Een presentatie geven voor een grote groep, waarbij je spanning voelt. Het resultaat is echter compleet anders. In de eerste situatie eindig je met veel meer vertrouwen en bij de tweede situatie krijg je een black-out. Waar zit dit verschil?

De kans is groot dat dit te maken heeft met je gedachtes, oftewel je Mindset. Bij faalangst ben je bang om fouten te maken en doe je er alles aan om fouten maken te vermijden. Maak je dan toch een fout, dan kan je hierdoor compleet van slag raken. Je legt jezelf enorm veel druk op, door te eisen dat iets foutloos gaat. Deze druk geeft veel stress en dit zorgt ervoor dat de kans op fouten juist veel groter is.

Laten we de situaties van hierboven nog eens verder bekijken. De situatie is bij beide gelijk, ook de spanning is bij beide situaties aanwezig. Het verschil zit in de gedachte. Bij de ene situatie heb je positieve, helpende gedachtes, bij de andere situatie niet-helpende gedachtes.

Positief denken

Denk je bijvoorbeeld; “Ik heb het goed voorbereid en weet wat ik ga vertellen. Ik voel wel spanning, maar het gaat vast goed komen. En als ik een foutje maak, dan is dat niet erg” dan ga je positief en met vertrouwen de presentatie in. Je spanning neemt af bij deze gedachte en je staat jezelf toe om keer een vergissing te maken. Je kan je veel beter focussen op de presentatie en waarschijnlijk verloopt deze goed.

positieve mindset en gedachtes bij faalangst

Negatieve, niet helpende gedachtes

Maar denk je; “Ik vind het zo spannend. Ik weet niet of ik het wel kan. Straks maak ik een foutje of weet ik niet meer wat ik wilde vertellen” dan voel je waarschijnlijk nu al de onzekerheid opkomen. Je bouwt extra spanning op en staat jezelf niet toe om een fout te maken. Maak je dan een klein foutje, dan is dit meteen de bevestiging van je angst dat je het niet kan. Je raakt in paniek en krijgt een black-out. Het gevolg is dat je de volgende keer nog meer spanning zal voelen.

negatieve niet helpende gedachte en faalangst

Leer anders denken!

In deze blog heb ik zomaar een voorbeeld genomen van een situatie waarbij faalangst geregeld opspeelt. De situatie is voor iedereen wel herkenbaar. Het kan heel goed zijn dat faalangst bij jou in een heel andere situatie opspeelt. Maar het idee blijft hetzelfde. Jij kan invloed uitoefenen op jouw faalangst door anders te leren denken.

In het begin zal je hier heel bewust mee bezig moeten zijn. Bedenk of jouw gedachtes bij een situatie positief of helpend zijn, of juist negatief en niet-helpend. Zijn ze niet-helpend, probeer ze dan om te buigen naar gedachtes die jou wel helpen.

Bijvoorbeeld;

“Het gaat vast fout” -> “De kans bestaat dat het fout gaat, maar daar kan ik alleen maar van leren”

“Als ik emotioneel wordt, vinden mensen me slap” -> “Mensen mogen best zien dat ik verdrietig ben, dat is juist krachtig”

“Waarom zouden ze mij uitkiezen bij deze sollicitatie, er zijn zoveel mensen die beter zijn” -> “Ik laat mezelf zien zoals ik ben, en als ze mij vinden passen dan is dat mooi meegenomen. Ik weet toch niet waar ze op letten en wat ze precies zoeken”

faalangst de baas de invloed van gedachtes omdenken leer anders denken

Fouten maken toestaan en grenzen verleggen

Daarnaast is het heel belangrijk om jezelf toe te staan om fouten te maken. De gedachte dat fouten maken niet is toegestaan is, is bij faalangst één van de belangrijkste belemmerende, niet-helpende gedachtes. Zie fouten maken als een kans om te leren!

Geleidelijk krijg je met positief denken steeds meer zelfvertrouwen, waardoor je angst steeds verder af zal nemen. Zorg dat je spannende dingen niet vermijdt, maar ga ze toch aan en verleg je grenzen steeds meer.

Faalangst zal niet van de één op de andere dag verdwenen zijn, maar het krijgt zo steeds minder invloed op je leven. Jij wordt weer de baas over je faalangst en de faalangst niet langer over jou!

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Faalangst de baas worden? Leer anders denken!

Plaats een reactie