Chaotisch? Minder stress, minder uitstelgedrag!

Ben jij een chaoot en levert dit jou geregeld stress op?

Misschien herken je het wel? Je bent je brood aan het smeren en ziet een vies kastdeurtje. Voor je het weet ben je het broodje vergeten en sta je de kast te poetsen. En omdat je dan toch bezig bent ga je ook meteen maar met een doekje over de vloer. Of je maakt een lijstje met dingen die je wilt doen en aan het eind van de dag heb je heel veel gedaan, maar bijna niks van het lijstje af kunnen strepen. Grote kans dat je chaotische kant opspeelt.

Dat chaotisch zijn leverde mij altijd veel stress op. Ik wilde veel te veel, was altijd met van alles tegelijk bezig en aan het eind had ik alles half gedaan. Weg voldane gevoel…

Tot op het moment dat ik doorkreeg dat dit door mijn “chaotische ik ” veroorzaakt werd. Deze “ik” stelt hoge eisen en loopt over van ideeën. Hij bedenkt steeds nieuwe dingen om te doen en houdt er niet van lang met iets bezig te zijn. De verveling slaat bij deze “ik” snel toe en dan probeert hij mij te overtuigen wat spannendere en uitdagende dingen te gaan doen. Hij verwacht veel van mij en heeft het veel te druk om stil te zitten. Doordat hij zoveel wil, werden dingen die ik graag wilde doen, op den duur “moeten” en omdat de “chaotische ik” hier niet van houdt, resulteerde dit in uitstelgedrag. Dit leverde mij vervolgens veel stress op, omdat deze taken in mijn hoofd rond bleven spoken en ik een onvoldaan gevoel hield.

Ik maakte al een hele tijd gebruik van to-do lijstjes en dacht dat dit mij hielp beter overzicht te hebben van de dingen die ik moest doen. Maar op de één of andere manier leverden deze lijstjes mij nog meer stress op en hadden ze niet het gewenste resultaat. Als ik één ding af kon strepen omdat ik het afgerond had, had ik er alweer twee nieuwe dingen voor in de plaats gezet. Het gevolg was dat ik aan het eind van de dag een langere lijst had, dan aan het begin van de dag. Ik had vaak het gevoel dat ik van alles “moest” en ik wist niet hoe ik het allemaal moest gaan redden. Omdat het zo veel was begon ik er vaak niet eens meer aan. Dat moest anders!

Ik ben toen op zoek gegaan naar tips en heb een aantal dingen gevonden die mij helpen minder chaotisch te zijn. Allereerst was het voor mij belangrijk dat ik me bewust was van deze “ik” en dat ik wist dat ik hier zelf invloed op uit kon oefenen. Ik hoefde dit stemmetje in mijn hoofd niet per se te volgen. Als het stemmetje spreekt, luister ik even en bedenk dan of datgene wat hij zegt echt daadwerkelijk moet gebeuren, of dat het weer een uitvlucht is voor een iets minder spannende activiteit. Vaak is het laatste het geval. Op dat moment negeer ik dat stemmetje.

Toen ik hier net mee begon, leek het stemmetje boos te worden en ging steeds harder protesteren. Hij wilde gehoord worden en omdat ik hier geen ruimte voor gaf, ging hij steeds vaker ingrijpen. Ik heb toen deze “Ik” op een andere manier meer ruimte gegeven. De chaotische ik heeft voor mij, naast deze minder handige dingen, ook een hoop positieve dingen. Zo zorgt hij ervoor dat ik creatief ben in het vinden van oplossingen voor problemen, dat ik verder kom in het leven omdat ik nieuwe dingen verzin en hij zorgt ervoor dat ik leuke, spannende, nieuwe dingen onderneem. Doordat ik nu beter luister naar deze “ik” en hem de ruimte geef, kan hij ook af en toe naar de achtergrond schuiven en zorgen dat mijn  “Gestructureerde ik” meer ruimte krijgt.

Mijn “gestructureerde ik” kan nu zorgen dat ik meer structuur aanbreng in mijn dagelijkse activiteiten. Zo doe ik op maandag altijd mijn huishoudelijke activiteiten, werk ik op vaste dagen en doe ik standaard op dezelfde dag en tijd mijn wekelijkse boodschappen. Doordat ik een vast ritueel heb qua schoonmaken, heb ik nu binnen een paar uur het huis weer schoon, terwijl dit vroeger de hele week koste en ik dan nog veel dingen niet af had. Ik zorg ervoor dat ik eerst mijn huishoudelijke taken doe, voor ik andere dingen kan plannen.

De to-do lijstjes gebruik ik nog geregeld, maar ik mag er van mezelf tijdens activiteiten geen nieuwe dingen opzetten. Mochten er toch dingen zijn die ik belangrijk vind, dan schrijf ik ze op voor een andere dag. Ook zorg ik ervoor dat ik de activiteiten doe die op het lijstje staan en niet allemaal andere dingen tussendoor doe.

Nog steeds heb ik momenten waarop het lastig is om uitstelgedrag te voorkomen, omdat de “chaotische ik” even spreekt, maar omdat hij weet dat hij op andere momenten wel de ruimte krijgt, is hij gemakkelijker te overtuigen. Ik houd inmiddels geregeld tijd over, voel mij meer ontspannen en heb het gevoel dat ik het veel minder druk heb. Ook doe ik veel meer dan voorheen. Daarnaast zit ik veel beter in mijn vel en voel ik mij meer in balans, omdat ik meer mijzelf kan zijn en uitga van mijn kwaliteiten in plaats van ze alleen als lastig te zien.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

1 gedachte over “Chaotisch? Minder stress, minder uitstelgedrag!”

  1. Goed stuk. Ik denk voor velen herkenbaar en misschien zelfs confronterend. Het omgaan met chaos in je hoofd en uitstel gedrag herkennen en erkennen behoeft gestructureerde aanpak en daar kun je een coach zeer goed bij gebruiken

    Beantwoorden

Plaats een reactie