Een burn-out: Herken jij de alarmsignalen?

Een burn-out ontstaat nooit van de ene op de andere dag. Het ontstaat door langdurig negeren van alarmsignalen. Herken en misschien nog wel belangrijker ERKEN jij de alarmsignalen van jouw lichaam? Dit is ontzettend belangrijk, want het helpt je om een burn-out te voorkomen. In deze blog lees je meer over de 6 meest voorkomende symptomen van een burn-out en daarnaast geef ik je een aantal tips om een burn-out te voorkomen.

Alarmsignaal 1: Geen energie meer hebben en geen zin hebben om iets te doen

Dit is één van de belangrijkste alarmsignalen van een burn-out. Wanneer je merkt dat je steeds minder energie hebt en geen zin meer hebt om dingen te ondernemen is de kans groot dat je richting een burn-out gaat. Veel mensen die uiteindelijk burn-out raken, geven aan dat ze langzaam steeds minder zin kregen in hun werk, maar ook in hun hobby’s. Daarnaast gingen ze minder sporten en hadden ze minder zin om iets leuks met het gezin te ondernemen. Wanneer je het liefst de hele dag op de bank ligt en helemaal niets doet, is de kans groot dat een burn-out erg dichtbij is.

Alarmsignaal 2: Overgevoelig zijn en snel geïrriteerd raken

Een ander alarmsignaal is het sneller geïrriteerd raken. Wanneer je op het werk veel drukte hebt gehad, verlang je naar rust. Als je dan thuis komt en je partner wil van alles van je, of je kinderen of huisdieren vragen aandacht en het is er lawaaierig en druk, dan kun je hier heel snel boos en geïrriteerd op reageren. Wanneer je merkt dat je vaker en sneller uit je slof schiet, wees dan alert, want dit is eveneens een belangrijk signaal die kan wijzen op een burn-out.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Alarmsignaal 3: Veel piekeren en slecht slapen

Iemand die teveel stress ervaart, is vaak geneigd veel te piekeren. Het gevolg van het piekeren en de onrust in het hoofd, is een slechte nachtrust. Je slaapt moeilijk in en wordt s’morgens niet uitgerust wakker. Het piekeren gebeurt niet alleen s’nachts, maar gaat de hele dag door. Hierdoor ervaar je weer meer onrust, waardoor je nog slechter gaat slapen en uiteindelijk raak je op deze manier volledig uitgeput.

Alarmsignaal 4: Onzekerheid en faalangst

Veel mensen die tegen een burn-out aanlopen zijn erg onzeker en denken slecht over zichzelf. Ze hebben veel negatieve gedachtes over zichzelf en hun prestaties. Doordat ze het gevoel hebben dat ze minder aankunnen dan hun omgeving, en minder goed presteren, voelen ze zich slecht en worden onzeker. Uiteindelijk zorgt deze onzekerheid er vaak voor dat je steeds meer angst krijgt om te falen en het gevoel van grip kwijtraakt. Dit levert vervolgens weer extra stress op en zo is het cirkeltje weer rond.

Alarmsignaal 5: Minder interesse in je omgeving

Omdat je het al druk genoeg hebt met jezelf en je eigen emoties, krijg je steeds minder interesse in je omgeving. Je hebt behoefte aan een prikkelarme omgeving en sluit je af voor prikkels van buitenaf. Wanneer je merkt dat je minder betrokken raakt bij je werk, onverschilliger wordt of je afstandelijker op gaat stellen, wees dan alert. Veel mensen die tegen een burn-out aanlopen hebben behoefte om ergens te zijn waar ze helemaal met rust gelaten te worden en niks moeten, bijvoorbeeld op een onbewoond eiland of op een planeet.

Alarmsignaal 6: Lichamelijk minder fit zijn

Naast het feit dat je chronisch vermoeid bent, is een lage lichamelijke weerstand ook een belangrijk alarmsignaal. Veel mensen die teveel stress ervaren, zijn vaker verkouden of grieperig, krijgen last van hoofdpijn, maag en darm-klachten en herstellen minder goed na het sporten. Ook zorgt de ongezonde leefstijl, die veel mensen in dit proces hebben ervoor dat mensen slechter of ongezonder eten en hierdoor veel aankomen of juist afvallen.

Wat als je een aantal signalen herkent?

Wanneer bovengenoemde alarmsignalen je bekend voorkomen is het belangrijk dat je in actie komt. Wacht niet te lang met ingrijpen en denk niet dat het allemaal wel meevalt, want voor je het weet raak je burn-out en ben je maanden of jaren verder voor je weer helemaal hersteld bent. Luister goed naar de signalen van je lichaam en geef duidelijk je grenzen aan. Zorg daarnaast voor voldoende rust, eet gezond en regelmatig en beweeg voldoende.

Herken jij de alarmsignalen uit deze blog en lukt het je niet om er zelf uit te komen? Lees dan hier meer over het stappenprogramma wat ik heb ontwikkeld, of maak direct een afspraak voor een gratis en vrijblijvende kennismaking.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Een burn-out: Herken jij de alarmsignalen?

4 gedachten over “Een burn-out: Herken jij de alarmsignalen?”

    • Dag Rosanne,
      Een burn-out komt ook geregeld bij jongeren voor. Als je je in bijna alles herkent, zou ik dit bespreekbaar maken bij je ouders of bij een andere volwassene (bijvoorbeeld de huisarts). Het is belangrijk om niet te lang te wachten met het inschakelen van hulp, want het is erg moeilijk om er dan alleen uit te komen.

      Beantwoorden
  1. hoi, ik ben 16 en ik kom met de meeste van deze dingen overeen, ik heb vandaag voor het eerst een paniekaanval gehad en later nog een alleen was deze niet heel erg. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet, omdat ik denk dat mijn ouders vinden dat ik me aanstel (dit zeggen ze namelijk wel vaker). Ik heb veel stress van school en ik merk dat ik harde geluiden vaak heel eng of naar vind. Ik ben al een keer naar de huisarts geweest om te kijken of het niet iets fysieks was maar daar kwam niks uit. Ik maak me een beetje zorgen omdat ik er echt heel veel last van heb. Wat kan ik hier aan doen?

    Beantwoorden
    • Wat vervelend dat je het gevoel hebt dat je ouders je niet serieus nemen in je gevoel. Je zou je ouders eens iets kunnen laten lezen over hooggevoeligheid en als je bij je ouders niet terecht kunt, kan je wellicht eens met een leerkracht of andere volwassene gaan praten. Ook is het goed om te kijken waar je precies stress van krijgt op school. Dit zou je bijvoorbeeld met een coach kunnen bekijken, maar hier heb je wel toestemming van je ouders voor nodig.

      Beantwoorden

Plaats een reactie