Ben jij open over (Faal) angst?

Vanmorgen op de radio hoorde ik dat Staatssecretaris Paul Blokhuis een campagne gestart is om de taboe op angststoornissen te doorbreken. Het blijkt dat maar liefst 1 op de 5 volwassenen ergens in zijn of haar leven een periode krijgt, waarbij één of meerdere angsten het hele leven beheerst.

Er zijn heel veel verschillende angsten. Zo kan je last hebben van pleinvrees (agorafobie) , angst voor kleine ruimtes (claustrofobie), angst voor spinnen (Arachnofobie), angst voor het hebben van een enge ziekte (hypochondrie), maar ook faalangst en sociale angst passen in dit rijtje.

Bij sociale angst kan je je nog wel voorstellen dat het je hele leven kan beheersen, maar wist je dat faalangst iemand vaak ook enorm beperkt? En dan niet alleen tijdens examens, maar ook in heel veel andere situaties.

Situaties waarin volwassenen last hebben van faalangst

Er zijn heel veel situaties waarin volwassenen beperkt kunnen zijn door faalangst. De situaties kunnen we verdelen in 3 verschillende gebieden, namelijk op cognitief gebied, op sociaal gebied en op motorisch gebied.

Cognitieve faalangst

Bij cognitieve faalangst heeft iemand last van angst in een situatie waarin het denken een rol speelt. Denk hierbij aan;

  • examens
  • presentaties
  • sollicitaties
  • het beantwoorden van vragen
  • diverse werksituaties, zoals spreken in vergaderingen
  • keuzes maken
  • discussies aangaan
  • telefoneren
  • video’s opnemen

Motorische faalangst

Motorische faalangst is de angst voor dingen waarbij bewegen een rol speelt. Bijvoorbeeld bij gymnastiek of sport, maar ook bij tekenen, schilderen, klussen etc.. En ook wanneer je opeens heel onhandig kan zijn als je onder druk staat, kan het zijn dat je last hebt van motorische faalangst.

Sociale faalangst

Sociale (faal) angst is angst op sociaal vlak. Wanneer dit heel heftig aanwezig is, spreken we ook wel van sociale angst. Sociale faalangst komt in heel veel verschillende situaties voor. Bijvoorbeeld;

  • bij netwerkbijeenkomsten
  • op feestjes
  • in een relatie
  • tijdens het geven van een presentatie
  • in de winkel
  • in veel situaties waarin motorische of cognitieve faalangst een rol speelt

Zoals je ziet, zijn er heel veel verschillende situaties waarin faalangst een rol kan spelen. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden. Meestal zie je dat mensen met faalangst in verschillende situaties en op meerdere vlakken last hebben van de angst. De cognitieve angst is vaak wel goed te herkennen, motorische en sociale angst zijn veel onbekender en lastiger te herkennen voor een buitenstaander en soms zelfs voor de persoon zelf.

Signalen van faalangst bij volwassenen

Om faalangst bij volwassenen te herkennen, kan je letten op de volgende signalen:

  • Veel stress of burn-out klachten
  • Uit de weg gaan van de angsten en enge situaties
  • Een ander belangrijker vinden dan jezelf
  • Je anders voordoen dan je bent
  • Een baan accepteren op een veel lager niveau
  • Problemen met behalen van examens
  • Onzekerheid
  • Spanningsklachten in het algemeen: hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, spierpijn
  • Moeite met het aangaan van nieuwe contacten
  • Negatief zelfbeeld hebben
  • Onzeker zijn over de opvoeding
  • Depressie
  • Perfectionisme
  • Uitstelgedrag
  • Te groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Heel onhandig zijn in sommige situaties
  • Geen nieuwe dingen durven proberen

Angst en paniekaanvallen door stress en burn-out

Ik noemde bij signalen net al stress- en burn-out. Maar wist je dat teveel stress, niet alleen een signaal, maar ook juist een oorzaak kan zijn voor het ontstaan of verergeren van angsten? Veel mensen die tegen een burn-out aan zitten of burn-out zijn hebben dan ook last van angst of paniekaanvallen.

Je basisspanning is bij teveel stress erg hoog en je bent continue alert. Wanneer je dan ook nog eens spanning hebt voor een bepaald moment of in een bepaalde situatie, komt dit er extra bij op. Een situatie die normaliter alleen wat spannend was, kan dan opeens heel beangstigend worden. En wanneer je eenmaal paniek hebt gehad in een situatie is de kans groot dat dit in een volgende soortgelijke situatie ook weer terugkomt.

Ik heb (faal)angst, en nu?

Het oplossen van angst, begint bij het herkennen en erkennen van angst. Als je je bewust bent van de angst en weet waarvoor je bang bent, komt de volgende uitdaging; de angst bespreekbaar maken en oplossen. In het algemeen zien veel mensen angst als zwakte en wanneer je al onzeker bent, wil je zeker niet zwak overkomen, dus veel mensen verstoppen de angst.

Ik hoor dan ook vaak van mijn cliënten dat ze hun angst zo min mogelijk laten zien, omdat ze anders denken niet serieus genomen te worden en als zwak gezien worden. Met het wegstoppen van de angst, stoppen ze vaak ook andere emoties weg. Het gevolg is dat ze steeds verder bij zichzelf vandaan komen te staan en steeds meer stress ervaren, geregeld zelfs met een burn-out als gevolg. En zoals eerder al genoemd, als je basisspanning te hoog is, neemt de angst vaak toe, en zo beland iemand in een negatieve spiraal.

Bespreekbaar maken van angst

Het bespreekbaar maken van angst is helaas nog te vaak een taboe, maar het is vaak wel DE oplossing. Alleen al door naar de buitenwereld te benoemen dat je iets eng vind, valt er vaak een hoop spanning van je af. Je krijgt meer begrip, mensen zien je meer zoals je echt bent en jouw basisspanning zal dalen.

Als je dan vervolgens leert hoe jij jouw angsten en je stress onder controle kan houden heb je de grootste stappen in het overwinnen van je angst gezet. En uit eigen ervaring kan ik vertellen dat open zijn over je angsten, je niet zwakker maar juist STERKER maakt.

Dit hele proces begint bij het bespreekbaar maken van jouw angst. Help jij mee om angsten meer bespreekbaar te maken?

bron:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/04/02/staatssecretaris-paul-blokhuis-start-campagne-om-taboe-op-angststoornissen-te-doorbreken

https://www.heyhetisoke.nl/

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

Ben jij open over (Faal) angst?

Plaats een reactie