Beter omgaan met stress: 8 tips tegen stress

Stress kan je leven behoorlijk beheersen. Je slaapt misschien minder goed, bent meer aan het piekeren en voelt je constant onrustig en gespannen.

Naar mate je meer stress ervaart, kan je ook last hebben van hyperventilatie, paniekaanvallen en ga je steeds minder goed functioneren. Gelukkig kan je zelf een heleboel doen om je stressniveau te verlagen en een burn-out te voorkomen.

In deze blog geef ik je 8 tips tegen stress.

Tip 1: Gebruik je energie slim

Per dag of per week heb je maar een beperkte hoeveelheid energie die je kan gebruiken. Je kan deze energie gebruiken om te piekeren, dingen te doen die van jezelf “moeten” of dingen waarvan je denkt dat een ander ze van je verwacht, maar je kan ook dingen doen die echt bijdragen aan jouw doel of jouw geluk.

Voorkom dat je teveel energie steekt in dingen die eigenlijk geen zin hebben. Je kan bijvoorbeeld iemand willen overtuigen, maar als de ander niet overtuigd wil worden, heeft dit geen enkele zin. En als jij altijd degene bent die de kar trekt, moet je je ook afvragen of dit wel zin heeft.

Leer prioriteiten te stellen, besteed vaker dingen uit en wees je bewust van het feit dat je je energie maar één keer kan gebruiken.

Tip 2: Zeg eens wat vaker “Nee”

Tip 2 is eigenlijk een vervolg op tip 1. Omdat je je energie maar één keer kan gebruiken, moet je hier zuinig mee omgaan. Veel mensen die te veel stress ervaren zijn geneigd om automatisch “Ja” te zeggen. Door jezelf even tijd te geven om na te denken over je antwoord, kan je dit deels voorkomen. Verder is vaker “Nee” zeggen gewoon een kwestie van doen, het wordt vanzelf een automatisme en zal steeds comfortabeler gaan voelen.

Tip 3: Wees aardig voor jezelf

Stel jij geregeld hoge eisen aan jezelf? En ben je erg kritisch op jezelf? Door wat vaker te kijken naar dingen die wel goed gaan en jezelf een complimentje te geven, ga je jezelf meer waarderen en respecteren.

Verder helpt het nog wel eens om jezelf af te vragen wat een vriend of vriendin in een bepaalde situatie tegen jou zou zeggen, of wat jij tegen een vriend of vriendin in deze situatie zou zeggen. Vaak ben je namelijk een stuk strenger voor jezelf dan voor een ander.

Tip 4: Genoeg is goed genoeg

Veel mensen die stress ervaren zijn perfectionistisch. Ze blijven zoeken naar dingen die nog net iets beter kunnen, of nog net iets mooier. Dit kan enorm veel tijd en energie kosten. Leer  voor jezelf te accepteren dat goed ook goed genoeg is. Niet alles hoeft perfect te zijn.

Eén van de oorzaken van te perfectionistisch zijn is faalangst. Wil je hier meer over lezen? Download dan het gratis ebook Faalangst de Baas

Tip 5: Accepteer dat je niet altijd 100% kan presteren

Wanneer we veel te doen hebben, willen we het liefst 24/7 effectief en productief zijn. Er is geen minuutje te verliezen. Echter is dit niet haalbaar.

Sowieso gaat al een heel deel van onze tijd op aan slapen. Het lijkt misschien zonde van de tijd, maar zonder voldoende slaap ben je een stuk minder productief. Daarnaast gaat er nog een heel deel van de tijd op aan eten, aankleden, douchen en diverse andere kleine activiteiten.

Maar zelfs als je deze tijd niet rekent, is het belangrijk om niet alle overige tijd helemaal vol te plannen. Neem voldoende tijd voor pauzes, maar ook voor even een gesprekje met bijvoorbeeld een collega, een kennis of tijd voor je gezin. En vergeet ook niet om tijd voor jezelf in te plannen waarin je even helemaal niks “moet” en gewoon even lekker kan doen waar je op dat moment zin aan hebt.

Ook op het werk kan je nooit 8 uur per dag 100% effectief zijn. Wissel intensieve taken af met luchtigere werkzaamheden en neem geregeld even een korte pauze (5 minuutjes). Je zal merken dat je door deze afwisseling uiteindelijk productiever bent dan op het moment dat je 8 uur non stop achter elkaar doorgaat. En het is nog beter voor je stressniveau ook.

Tip 6: Leer positief te denken

Negatieve gedachtes en piekeren kunnen voor behoorlijk veel stress zorgen. En juist als je al wat meer stress ervaart, ben je extra geneigd om negatief te denken. Door te leren deze negatieve gedachtes om te buigen naar meer positieve gedachtes en door je bewust te zijn dat het negatieve denken te maken kan hebben met een verhoogd stressniveau, maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Denk jij bijvoorbeeld “Ik ga het nooit redden, ik heb het zo enorm druk, ik moet nog …. en ….” dan schiet je al snel in de stressmodus. Vaak valt het achteraf allemaal reuze mee en is het vooral de gedachte die je stress geeft. Lukt het je om deze gedachte bijvoorbeeld om te buigen in “Ik heb het druk, maar als ik alles goed plan dan gaat het helemaal goed komen. En lukt iets niet, dan is dat maar zo” dan voel je je meteen stukken beter.

Tip 7: Gun het jezelf om af en toe even helemaal “Uit” te staan

Deze tip is een vervolg op het niet 100% van je tijd productief willen zijn. Door geregeld even een momentje te nemen waarin je even helemaal niks “moet” van jezelf (dus zelfs niet dat boek lezen wat je al heel lang wilt lezen of te scrollen door je Facebooktijdlijn) gun je jezelf even tijd om op te laden en geef je jouw gedachtes en gevoel even de vrije ruimte.

Staar gewoon lekker even voor je uit, kijk naar al het moois om je heen of voel in je lichaam waar het ontspannen of gespannen voelt. Laat gedachtes gewoon komen, zonder er meteen iets mee te willen en laat ze vervolgens weer los. Het vergt even oefening en in het begin kan je je er juist onrustig door voelen, maar na een tijdje zal je merken dat het heel ontspannen werkt.

Tip 8: Luister goed naar je lichaam

Voel jij je vermoeid, heb je ergens pijn of ben je niet helemaal fit? Blijf er dan niet tegen vechten maar neem even rust. En voel je je gestrest, onrustig of heb je andere signalen van stress, neem deze dan ook serieus. Je lichaam probeert je te waarschuwen dat je het (even) wat rustiger aan moet doen. Neem de signalen van je lichaam serieus en je zal merken dat je je veel beter gaat voelen en minder stress gaat ervaren.

Wil jij meer tips tegen stress? Download dan het ebook Stress de Baas

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie