8 tips om je burn-out te overwinnen

Wanneer je burn-out raakt is het belangrijk je rust te pakken, maar de hele dag op de bank hangen en piekeren werkt vaak averechts. Het is belangrijk om geleidelijk weer meer in beweging te komen en daarnaast is het goed om je oude patronen en gedachtes onder de loep te nemen en deze waar nodig aan te passen.

In dit artikel krijg je van mij 8 tips die belangrijk zijn bij het herstellen van een burn-out;

Tip 1 Breng structuur aan in je leven

Wanneer je te maken krijgt met een burn-out, heb je heel weinig energie. Alle kleine dingen kosten je enorm veel moeite. Door structuur aan te brengen in je leven, voorkom je dat je de bank niet meer afkomt. Sta elke dag ongeveer rond dezelfde tijd op, eet op vaste tijden, ga dingen doen en bouw geregeld rust- en ontspanningsmomenten in. Pak je hobby’s weer op, ondanks dat je hier weinig zin in hebt en neem ook geregeld tijd voor familie en vrienden. Waak er wel voor dat je je agenda niet te vol plant, zodat je ook voldoende rust kunt pakken.

Tip 2 Voorkom multitasking

Een burn-out ontstaat doordat je gedurende lange tijd te veel hooi op je vork hebt genomen. Je was waarschijnlijk altijd bezig en had weinig tijd om te rusten. Grote kans dat je ook met van alles tegelijk bezig was. Omdat deze manier van denken en doen ervoor gezorgd heeft dat je overbelast raakte is het goed om hier verandering in aan te brengen. Focus je op 1 ding tegelijk en laat je niet afleiden door je telefoon, de tv of andere dingen om je heen. Zorg ervoor dat je eerst hetgeen waar je mee bezig bent afmaakt, voor je aan iets nieuws begint. Door niet meer te multitasken, creëer je meer rust in je hoofd en haal je meer voldoening uit de dingen die je doet. Ook voorkom je dat je heel veel niet afgeronde taken hebt en dit bespaart een hoop stress.

Tip 3 Luister goed naar je lichaam

Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag. Je bent burn-out geraakt omdat je heel lang over je grenzen heen bent gegaan en alarmsignalen van je lichaam structureel hebt genegeerd. Bij het herstellen van een burn-out is het heel belangrijk om de signalen van je lichaam serieus te nemen en hier beter naar te leren luisteren. Bij iedereen zijn de alarmsignalen weer anders. De ene krijgt hoofdpijn, de ander last van extreme vermoeidheid. Ook druk op de borst, hyperventilatie of maagklachten kunnen alarmsignalen zijn. Door te ontdekken welke signalen bij jou optreden wanneer je over je grenzen gaat en hier vervolgens beter naar te leren luisteren, zorg je ervoor dat je niet opnieuw ver over je grenzen gaat. Het zal, zeker in het begin, nog geregeld gebeuren dat je wel over je grenzen gaat. Zie dit als een leermoment en niet als een fout.

Gratis paper - uit je burnout
Download het gratis paper

Download het gratis paper Uit je Burn-out met daarin 8 praktische tips om je Burn-out vaarwel te zwaaien.

Tip 4 Blijf onder de mensen

Wanneer je burn-out bent, heb je waarschijnlijk weinig behoefte aan sociale contacten. Je wilt even niet te veel prikkels krijgen en vermijd het zoveel mogelijk om de deur uit te gaan. Probeer te voorkomen dat je geïsoleerd raakt en blijf in contact met je familie, vrienden en kennissen. Ze kunnen je afleiden van sombere gedachten en je kunt bij deze mensen je verhaal kwijt. Ook kunnen ze je helpen bij praktische zaken, bijvoorbeeld wanneer je merkt dat je meer dingen moet doen dan je op dat moment aankunt. Daarnaast kun je ook samen met deze mensen leuke dingen ondernemen, waardoor je meer positieve energie krijgt.

Tip 5 Wees minder perfectionistisch

Eén van de grootste veroorzakers van een burn-out is perfectionisme. Wanneer je altijd alles goed wilt doen en goed nooit goed genoeg is, leg je jezelf enorm veel druk op. Het is onmogelijk om alles perfect te doen. Kies een aantal dingen die belangrijk voor je zijn en doe die goed. en laat ook geregeld eens de boel de boel of schakel hulp in.

Waarschijnlijk heb je moeite met dingen aan een ander overlaten, omdat je dan het gevoel hebt dat het niet goed gebeurt. Leer loslaten en leer delegeren.

Tip 6 Stop met piekeren

Iemand met een burn-out is vaak geneigd te piekeren en te malen. Bijvoorbeeld over de toekomst; Hoe heeft dit kunnen gebeuren, hoelang gaat de burn-out duren, wat gebeurt er met mijn werk, wat vinden anderen ervan? Acceptatie dat je burn-out geraakt bent en dat je op dit moment even tijd nodig hebt om te herstellen is hierbij erg belangrijk. Door te piekeren vertraag je alleen maar het herstel. Accepteer dat het is gebeurd en leef bij de dag. Bekijk per dag wat je wel en niet kunt en maak je niet te druk als het een dagje wat minder gaat. Dit hoort bij het herstelproces.

Meer informatie over stoppen met piekeren lees je in dit blog.

Tip 7 Vraag om hulp

Om hulp vragen wordt vaak als lastig gezien. Dit komt door bepaalde (onbewuste)overtuigingen die je hebt. Zo kan het zijn dat je denkt dat anderen je als zwak zien wanneer je om hulp vraagt, of dat je bang bent dat een ander je lastig vindt. Meestal zit dit in jouw hoofd en vindt de ander het juist fijn dat hij of zij iets voor je kan betekenen. Kijk eens kritisch naar je gedachtes en relativeer ze. Staan alle mensen inderdaad voor je deur te wijzen en te lachen omdat je het allemaal niet alleen aankunt en om hulp vraagt? Zien mensen je echt als zwak? Ook een goede vraag die je jezelf kunt stellen is: Hoe zou jij het vinden als jij in de schoenen stond van degene die je om hulp vraagt? Zou je hier problemen mee hebben?

Tip 8 Kom in beweging

Door te bewegen ga je meer uit je hoofd. Ga eens een flink stuk in de natuur wandelen en geniet van de omgeving. Je zult merken dat je je hierdoor weer veel beter gaat voelen. Je kunt het in beweging komen goed combineren met het onderhouden van sociale contacten. Nodig eens een familielid of vriend uit voor een wandeling. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

3 gedachten over “8 tips om je burn-out te overwinnen”

  1. Klinkt goed. Bemoedigend om te lezen dat ik zonder deze ‘checklist’ al een aantal ‘goede’ dingen doe.

    Afgelopen maart ging ineens het licht uit bij mij. Onredelijke vermoeidheid, concentratieverlies, meer van dat.
    ‘September, dan zal het wel weer gaan’, dacht ik. Bleek dat ik dat idee begin augustus wel moest bijstellen, het gaat langer duren.

    Dank voor je ‘checklist’, ik ga voort op de ingeslagen weg!

    Beantwoorden
    • Beste JNK,

      Bedankt voor je reactie. Goed te lezen dat je op zoek bent naar tips om een burn-out te overwinnen en fijn dat je iets aan deze blog gehad hebt.
      Mocht je nog behoefte hebben aan meer tips om beter om te gaan met Stress, dan raad ik je zeker aan mijn eBook Stress de Baas te downloaden.

      Heel veel succes en hartelijke groet,

      Myrte

      Beantwoorden
  2. Waardevolle tips..!
    Heb zelf een heftige Burn-Out gehad en het duurt minstens net zolang om terug te komen als het geduurd heeft om in een Burn-Out te raken.
    Het is een lange eenzame strijd en een hard gevecht. Alleen kun je dit niet ook al moet je het grootste deel het zelf doen. Ik heb erg veel hulp gehad aan HSK (Amsterdam) en verder met hardlopen en een sterke partner achter me die me er door gesleept heeft.
    Ik moet elke dag bezig zijn met preventie en zorgen dat ik niet weer in de valkuilen loop.
    Heel veel is bepaald door je eigen normen en waarden en een perfectionist kun je niet veranderen alleen bewust maken dat er vele wegen naar Rome zijn.
    Ik heb uiteindelijk mijn baan gewisseld na een Arbeidsconflict waar je automatisch inkomt bij een Burn-Out want een werkgever snapt het niet en een multi-tasking persoon is toch handig voor een bedrijf.
    Ik heb bewust gekozen voor een baan waar ik blij van wordt en minder voor het maandsaldo aan het einde van de maand want wat kun je met € als je er ziek van wordt..? Daarbij als je 24/7 aan het werk bent kun je het ook niet uitgeven.
    Wat mij betreft zou er vanaf de overheid veel meer gedaan moeten worden aan Burn-Out preventie en ook Werkgevers zouden meer naar het welzijn van hun personeel moeten kijken waardoor de engagement vanzelf groeit. Helaas gaat het om €€€ in deze maatschappij en zullen er nog vele mensen in een Burn-Out geraken doordat ze niet in deze molen kunnen mee draaien.
    Wat mij betreft mag er veel en vaak geschreven worden over Burn-Out, Stress etc. het is slecht voor de mens en maakt ons letterlijk kapot. Na een Burn-Out ben je nooit meer dezelfde en de spreuk dat je sterker uit een Burn-Out komt is niet waar…!!! Je weet waar je grenzen liggen en die bewaak je maar het maakt je een ander mens voor de buitenwereld en jezelf.

    Beantwoorden

Plaats een reactie