8 tips voor meer zelfvertrouwen

Wanneer je last hebt van stress en/of faalangst is je zelfvertrouwen vaak ver te zoeken. Je voelt je onzeker over jezelf en denkt negatief over jezelf en je prestaties. Gelukkig kun je zelf veel doen om je zelfvertrouwen weer op te krikken. In deze blog lees je meer over zelfverzekerd zijn en overtuigd zijn van jezelf.

Wat is zelfvertrouwen?

Iedereen kent de term wel, maar wat is zelfvertrouwen nu precies? Zoals het woord eigenlijk al zegt is het vertrouwen hebben in jezelf. Dit kan zijn in wie jij bent, maar ook in wat jij doet of juist niet doet.

Op het moment dat jij weinig vertrouwen in jezelf hebt, zie je vooral de dingen die niet goed gaan, of die beter kunnen. De dingen die wel goed gaan zie je niet, of je hecht hier weinig waarde aan. Het kan ook zijn dat je je over het algemeen wel zelfverzekerd voelt, maar dat je je in bepaalde situaties erg klein en onzeker voelt.

Zelfvertrouwen kan ook op het ene moment beter zijn dan op het andere moment. Wanneer jij veel stress ervaart of iets moet doen wat je heel spannend vindt, is het vertrouwen in jezelf vaak lager dan op het moment dat je ergens bent waar jij helemaal jezelf kan zijn, lekker ontspannen bent en mensen om je heen hebt die je geregeld complimenteren.

Hoe ontstaat een laag zelfvertrouwen?

Een laag zelfvertrouwen ontstaat vaak al op jonge leeftijd. Heb jij ouders die heel zelfverzekerd zijn en overtuigd zijn van zichzelf, dan ben je dit als kind waarschijnlijk in de basis ook. Is één van de ouders onzeker, dan is de kans groter dat je dit als kind al overneemt.

Naast de invloed van je ouders speelt ook je sociale omgeving in je jeugd een rol. Ben je in je jeugd gepest of kwam je in een klas waar je jezelf niet prettig voelde. Of had je juist een hele leuke leraar die je geregeld een complimentje gaf? Dit is allemaal van invloed op je zelfvertrouwen. Zeker wanneer je (hoog)gevoelig bent, hebben invloeden uit je jeugd vaak extra impact op je zelfverzekerdheid.

Ook op volwassen leeftijd kan jouw omgeving, het hooggevoelig zijn of het hebben van stress van invloed zijn op je zelfvertrouwen. Zo kan een baan waar je niet op je plek zit, en waar je kwaliteiten niet benut worden, je erg onzeker maken en veel stress opleveren. En door stress daalt vaak je zelfvertrouwen en ga je negatiever denken.

Verder hoor ik vaak dat mensen als ze een kindje krijgen opeens heel onzeker kunnen worden. Vaak heeft dit te maken met perfectionisme. Je wilt alles helemaal goed doen. Gaat dit niet zoals je wilt, dan kan dit je zelfvertrouwen behoorlijk aantasten.

Met behulp van de volgende tips kan jij weer zelfverzekerder worden.

Tip 1: Besteed aandacht aan je uiterlijk

Door kleding te dragen waar je je goed in voelt en aandacht te besteden aan je uiterlijke verzorging, voel je je prettiger. Je hoeft echt niet je nette pak of een deftige jurk aan te trekken, doe iets aan waar jij je happy bij voelt. Doe een lekker geurtje op en als vrouw kan je een keer je nagels lakken of make-up, of sieraden dragen. Je zal merken dat als je dit geregeld doet, je jezelf beter gaat voelen en zelfverzekerder wordt.

Tip 2: Geef jezelf iedere dag een compliment

Als je onzeker bent, ben je geneigd vaker te kijken naar de dingen die niet goed gaan of niet naar je zin zijn dan naar de dingen die wel goed zijn. Door bijvoorbeeld iedere ochtend voor de spiegel te gaan staan en jezelf een compliment te geven, over uiterlijk, innerlijk of prestaties dat maakt niet uit, ga je jezelf weer meer waarderen en leer je weer positief naar jezelf te kijken. Je mag best trots zijn op jezelf.

Tip 3: Leer je kwaliteiten en valkuilen kennen

Leer jezelf goed kennen. Zoek je kracht in de dingen waar jij goed in bent en accepteer dat er ook dingen zijn waar je wat minder goed in bent. Je kunt aandacht besteden aan je valkuilen en proberen deze minder sterke punten van jezelf te versterken, maar geef vooral de dingen waar jij sterk in bent de aandacht.

Tip 4: Benut je kwaliteiten

Zorg dat je in je werk voldoende je kwaliteiten benut. Het geeft je voldoening en meer zelfvertrouwen als jij ergens in uit kan blinken. Je hoeft heus niet de beste te zijn, maar je legt op deze manier ook meer de nadruk op de dingen die jij goed kan. Kwaliteiten zijn vaak dingen die je automatisch doet, dingen die je gemakkelijk afgaan. Zo kan de ene persoon heel goed verkopen, terwijl de andere persoon juist heel goed kan luisteren.

Tip 5: Probeer jezelf niet anders voor te doen dan je bent

We zijn als mens geneigd om ons aan te passen in een groep. Maar hierin kan je ook doorslaan, zeker als je onzeker bent, kan je jezelf anders voordoen dan je eigenlijk bent, om er maar bij te horen. Accepteer dat jij uniek bent en blijf dicht bij je gevoel. Je kunt een tijdlang een masker dragen, maar mensen prikken hier uiteindelijk wel doorheen en het maakt je niet gelukkig. Als jij ergens onzeker over bent, is het ook helemaal niet erg om dit uit te spreken. Dit zien mensen juist vaak als heel krachtig.

Tip 6: Vraag een ander om feedback

Misschien denk jij vaak wel te weten hoe een ander over jou denkt. Maar heb je dit de ander al eens gevraagd? De kans is groot dat een ander jou en de dingen die jij doet, heel anders ziet als jij denkt. Door anderen te vragen hoe ze jou zien kan je ook heel veel over jezelf leren. Wat waardeert een ander in jou? Wat maakt jou uniek en hoe kijkt een ander naar jou zijn interessante vragen om jezelf beter te leren kennen.

Het kan zijn dat mensen heel verschillend naar je kijken, maar meestal komen er wel een aantal eigenschappen naar voren die vaker genoemd worden. Dit zijn jouw kwaliteiten.

Tip 7: Werk aan je stress en faalangst

Op het moment dat jij minder stress ervaart en minder last hebt van faalangst zal jij beter in je vel zitten. Je zelfvertrouwen wordt hierdoor meteen al beter en je straalt meer. De kans is groter dat dingen dan beter lukken en dit geeft weer extra zelfvertrouwen. Op die manier ga je je steeds beter voelen en word je weer zelfverzekerder.

Tip 8: Geloof in jezelf!zelfvertrouwen geloof in jezelf

Jij bent uniek en je mag gewoon jezelf zijn met al je positieve en minder positieve eigenschappen. Denk positief over jezelf en vertrouw op jezelf. Als jij overtuigd bent dat iets kan, dan zal het ook lukken.

Waarin voel jij je onzeker en zou je graag meer zelfvertrouwen krijgen? Ik zou het leuk vinden als je dit even laat weten!

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Dit artikel nog eens lezen? Bewaar het op Pinterest!

8 tips voor meer zelfvertrouwen

Plaats een reactie