7 tips voor minder stress als hoog gevoelig persoon

Hoog gevoelig en vaak stress?

Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoog gevoelig. Dit is een eigenschap die ervoor zorgt dat prikkels harder binnen komen. Hierdoor ervaart iemand met hoog gevoeligheid (HSP) sneller stress en is de kans op een burn-out voor deze mensen groter. In deze blog vertel ik meer over mijn ervaring met HSP en geef ik tips om beter in balans te komen en te blijven.

Ik als HSP

Ik weet zelf sinds een aantal jaren dat ik hoog gevoelig ben. Door deze bewustwording vielen voor mij veel dingen op zijn plek. Ik had bijvoorbeeld als kind al heel veel moeite met mensen die zeiden dat het goed met ze ging, terwijl ik voelde dat dit niet het geval was. Dit maakte mij heel onzeker en ik ging dan twijfelen aan mijn gevoel. Ook was ik was altijd bezig met het anderen naar de zin te maken en ruzie voorkomen, ook iets wat bij hoog gevoeligheid vaak voorkomt. Daarnaast was ik altijd veel slaap nodig en als ik dit niet voldoende kreeg, kon ik behoorlijk geïrriteerd en prikkelbaar zijn.

Stress door HSP

In het begin dat ik mij bewust was dat ik HSP ben, zag ik vooral de nadelen. Ik ervoer veel stress, was altijd bezig met mensen om mij heen te helpen en had het gevoel dat ik “zwak” was, omdat ik snel moe en overbelast was. Ook had ik geregeld last van fysieke ongemakken zonder duidelijke oorzaak.

Inmiddels heb ik geleerd hoe ik beter in balans kan zijn en ervaar ik vooral de voordelen. Zo herken ik snel de pijnpunten bij mijn cliënten en voel goed aan wat ze op dat moment kunnen gebruiken en voel ik mijn dochtertje heel goed aan. Doordat ik nu beter voor mezelf zorg en mijn grenzen beter bewaak, ben ik in staat om iets positiefs te doen met deze karaktereigenschap.

HSP en beter in balans?

Ben jij HSP en wil jij graag meer in balans leven, zodat je deze eigenschap ook in positieve zin in kan zetten? Dan kunnen onderstaande dingen je wellicht helpen:

  1. Accepteer dat je hoog gevoelig bent. Dit is de eerste stap om beter in balans te komen, want je bent nu eenmaal meer gevoelig dan gemiddeld. Ga dus niet het gevecht aan, maar zoek naar een balans en leer je hoog gevoeligheid op een positieve manier in te zetten.
  2. Lees en praat erover. Je hoeft je er niet voor te schamen. Door erover te lezen en er met anderen over te praten, leer je hoe andere mensen met hoog gevoeligheid omgaan. Hier kun je veel van leren. Ik vond bijvoorbeeld “Bewust-er-zijn met hooggevoeligheid van Antoine van Staveren” een heel fijn boek met praktische tips.
  3. Maak jouw hoog gevoeligheid bespreekbaar in je omgeving. Wanneer mensen om je heen weten dat je hoog gevoelig bent, kunnen ze beter begrijpen waarom je soms sneller vermoeid bent of je even terug wilt trekken.
  4. Leer je grenzen kennen en geef ze duidelijk aan. Wanneer je merkt dat je “vol” zit, geef dit duidelijk aan en neem even rust. Je helpt er niemand mee, door steeds over je grenzen te gaan. Grote kans dat je alleen maar geïrriteerd en humeurig raakt.
  5. Leer emoties van anderen scheiden van je eigen emoties. Wanneer je merkt dat je verdrietig of boos bent, vraag jezelf dan af of dit je eigen gevoel is, of dat dit het gevoel is van iemand uit je omgeving. Als hoog gevoelig persoon kun je helemaal van slag raken van bijvoorbeeld een partner die niet goed in zijn vel zit, of een collega die het moeilijk heeft.
  6. Ontdek op welke manier jij kunt ontladen. Bij de één is dit een wandeling de natuur, bij de ander mediteren of fanatiek sporten. Wanneer je merkt dat je op een bepaald moment veel prikkels krijgt, kun je op deze manier zorgen dat je toch in balans blijft.
  7. Plan niet te veel activiteiten die veel prikkels geven op 1 dag. Verspreid deze over de week en zorg voor voldoende momenten om te ontladen.

Kleine stapjes

Verwacht van jezelf niet dat je, door het toepassen van deze tips, binnen korte tijd helemaal in balans bent. Geef jezelf de tijd om deze aanpassingen in kleine stapjes te doen. Na een tijdje ga je merken dat je veel beter in balans bent en dat je daardoor ook minder gevoelig bent voor negatieve emoties van anderen en prikkels uit de omgeving.

Wil je nog meer tips om beter in balans te komen en te blijven? Download dan het ebook “Stress de Baas” met daarin 10 praktische tips om beter om te gaan met stress.

 

Hoe zorg jij dat je in balans blijft?

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

2 gedachten over “7 tips voor minder stress als hoog gevoelig persoon”

  1. Dit artikel is zo herkenbaar.
    Ik ben een jaar geleden overspannen geraakt. En nu weer sinds een half jaar volledig aan het werk. Ik merk dat ik weer teveel prikkels opvang. Negatieve gevoelens van andere mensen opvang. Dat ik weer het gevoel krijg dat ik moet helpen, bemiddelen. Zodat de omgeving beter wordt voor anderen. En uiteindelijk voor mijzelf. Dit kost mij weer zoveel energie. En het gevoel dat ik geen fouten mag maken, anders zwak ben, faal. Dit gevoel is na mijn overspannen zijn geweest nu meer op de voorgrond. Nu begrijp ik wat er met mij aan de hand is.

    Bedankt voor dit bericht.
    Groeten Maria

    Beantwoorden

Plaats een reactie