6 tips om jouw faalangst te overwinnen

Faalangst kan je leven enorm beperken. Het speelt niet alleen bij examens en presentaties een rol, maar heeft invloed op je hele leven. Zo kan je “enge” situaties vermijden, waardoor je jezelf de kans ontneemt om nieuwe dingen te proberen. Maar ook steeds dingen uitstellen kan een gevolg van faalangst zijn.

Ik krijg geregeld van mensen de opmerking; “Ik ben mijn hele leven al bezig met de oplossing vinden van mijn faalangst, maar volgens mij hoort de faalangst gewoon bij mij.” Eigenlijk heel jammer, want met deze gedachte gaat het je ook nooit lukken om jouw faalangst echt te overwinnen.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat iedereen zijn faalangst kan overwinnen. In mijn praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat het iemand niet lukte om zijn faalangst voor een groot deel te overwinnen. Terwijl sommige cliënten nauwelijks nog de deur uitkwamen door hun faalangst en alle dingen vermeden waarbij ze mogelijk een fout konden maken. Door het overwinnen van hun faalangst gaven ze zichzelf weer de mogelijkheid om te groeien en om positief de toekomst in te gaan.

De volgende tips kunnen jou ook helpen om de eerste stappen te zetten in het overwinnen van je faalangst:

Tip 1: Zelf de regie nemen

Veel mensen met faalangst zien zichzelf als slachtoffer van de situatie. Gaat er iets mis, dan overkomt het ze, gaat er iets goed dan is het geluk. Door zelf de controle te pakken over je leven kan jij ook daadwerkelijk dingen gaan veranderen en jouw doelen gaan behalen.

Tip 2: Van probleemdenken naar oplossingsgericht handelen

Eigenlijk hoort deze tip bij tip 1. Bedenk niet overal een probleem bij, maar probeer te zoeken naar oplossingen voor jouw uitdagingen. Als iets niet meteen lukt, denk dan niet dat je het niet kunt, maar probeer het op een andere manier opnieuw.

Wanneer jij bijvoorbeeld je faalangst wilt overwinnen, denk dan niet bij de eerste de beste tegenslag dat het je nooit gaat lukken, maar zoek naar manieren om steeds wat zelfverzekerder te worden. Ook met kleine stapjes kom je vooruit.

Tip 3: Jezelf niet lager dan een ander plaatsen

In mijn praktijk krijg ik veel mensen die zichzelf minder waard vinden dan een ander. Automatisch maak je jezelf op die manier kleiner en het gevolg is dat andere mensen meer gaan overheersen en je minder serieus nemen. Door te leren jezelf lief te hebben en in te zien dat jij net zoveel bent als een ander kan jij jouw basishouding veranderen, waardoor je meer invloed op je omgeving kan hebben. Dit is vervolgens weer positief voor jouw zelfvertrouwen en je eigenwaarde.

Tip 4: Jezelf leren kennen (valkuilen en kwaliteiten)

Om jouw faalangst te overwinnen is het heel belangrijk dat je jezelf goed leert kennen. Je kan niet overal even goed in zijn en dat is ook oké. Maar als je alleen maar kijkt naar jouw valkuilen ga je jezelf echt niet beter voelen. Door ook te kijken waar jij juist wel heel goed in bent, leer je jezelf meer op waarde te schatten.

Misschien vind je het lastig om bij jezelf dingen te noemen waar jij heel goed in bent. Dit heeft te maken met het feit dat je gewend bent vooral negatief naar jezelf te kijken. Om jouw kwaliteiten te leren ontdekken kan je eens wat mensen om je heen vragen waar zij jou in bewonderen. Grote kans dat er een aantal eigenschappen door meerdere mensen genoemd worden.

Tip 5: Jezelf accepteren zoals je bent

Wanneer je jezelf beter hebt leren kennen, weet jij waar jouw sterke en zwakke punten liggen. Natuurlijk kan je je best doen om jouw zwakke punten wat te verbeteren, maar accepteer ook dat deze valkuilen bij je horen. Iedereen heeft ze en dit maakt jou juist uniek. Achter die valkuilen schuilen ook weer mooie eigenschappen.

Zo kan jij bijvoorbeeld heel stil zijn en weinig zeggen, maar doordat jij stil bent en echt naar andere mensen luistert, hoor jij ook dingen die mensen die alleen zelf maar praten niet horen. Een wereld met alleen maar praters zou een gigantische chaos opleveren. En ook al zeg jij niet veel, de kans is groot dat wat jij zegt ook echt interessant is.

Een ander voorbeeld: Jij bent erg gevoelig en hierdoor snel emotioneel. Dit kan je zien als iets slechts, maar juist door die gevoeligheid ben jij ook in staat om een ander heel goed aan te voelen.

Bedenk dat je jezelf niet kan veranderen en dat je juist als je jezelf anders voor wilt doen, onder grote spanning staat, waardoor dingen sneller mis gaan.

Tip 6: Goed voor jezelf zorgen

Als jij goed in je vel zit, tijd besteed aan je uiterlijk én voldoende slaapt, ben jij stressbestendiger en zal je meer zelfvertrouwen hebben. Hoe meer jij onder stress gebukt gaat, hoe groter de kans is dat jij negatief gaat denken. En wanneer je daar eenmaal aan begint, is de negatieve spiraal snel ingezet.

Zorg dus dat jij zo ontspannen mogelijk bent en besteed tijd en aandacht aan jezelf!

Wil jij ook jouw faalangst overwinnen?

Plan dan nu een gratis kennismakingsgesprek en kijk hoe ik jou kan helpen om in de positieve spiraal terecht te komen, of download het gratis ebook Faalangst de baas voor nog meer informatie en tips.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie