5 tips om assertiever te communiceren

Om goed in balans te blijven, is het belangrijk om je grenzen goed te kennen en te zorgen dat je hier niet overheen gaat. Heb jij vaak het gevoel dat jouw “Nee” niet gehoord of geaccepteerd wordt? Het kan zijn dat je sub-assertief bent en je grenzen niet duidelijk genoeg aangeeft. Wanneer je leert assertiever te reageren, krijgen mensen meer respect voor je en zullen ze minder snel over je grenzen heengaan.

Een ander uiterste is agressief gedrag. Soms wordt dit gezien als assertief, maar iemand die slecht naar een ander luistert, zich dominant opstelt en schreeuwerig is of zijn mening doordrukt is absoluut niet assertief. Assertiviteit ligt precies tussen sub-assertief en agressief in en betekent dat je goed voor jezelf opkomt, maar dat je wel rekening houdt met de ander.

Assertief reageren is niet altijd even makkelijk, zeker niet wanneer je veel stress ervaart. Je voelt je dan vaak al onzeker of geïrriteerd, waardoor je sneller richting sub-assertiviteit of agressiviteit gaat.

In dit blog geef ik je 5 tips om assertiever te communiceren.

Tip 1: Geloof in jezelf

Wanneer je zelfverzekerd bent is het gemakkelijker om assertief te zijn. Dit is meteen de reden waarom mensen met veel stress vaak moeite hebben assertief te reageren. Zorg ervoor dat je goed in je vel zit en maak jezelf niet kleiner (of juist groter) dan de ander. Geloof dat jij er mag zijn en dat jouw mening er toe doet.

Let in het communiceren op je houding. Door rechtop te gaan zitten of staan, met 2 voeten plat op de grond, kom je veel zelfverzekerder en assertiever over en zullen mensen eerder geneigd zijn om je serieus te nemen. Je voelt je waarschijnlijk in deze houding ook veel krachtiger dan wanneer je jezelf klein maakt en in elkaar gedoken zit of staat.

Tip 2: Praat in de Ik-vorm

Praat altijd in de ik-vorm, bijvoorbeeld: “Ik voel me niet gehoord, als je door mij heen praat”.

Als je zegt: “Jij praat steeds door mij heen en luistert niet naar mij” is de kans groot dat de ander zich aangevallen voelt en meteen in de verdediging schiet. Je belandt dan in een welles -nietes gevecht en bereikt er niets mee.

Tip 3: Kleine stapjes tegelijk

Wanneer je assertiever wilt reageren, leg de verwachtingen bij jezelf dan niet te hoog. Begin met eens wat vaker “Nee” te zeggen. Mensen zullen hier even aan moeten wennen, maar uiteindelijk gaan ze je juist meer respecteren, omdat je open en eerlijk bent.

Je hoeft je “Nee” niet te verantwoorden. Wil de ander uitleg, dan vraagt hij of zij er maar om. Voel je ook niet schuldig als je “Nee” zegt en blijf volhouden. Wanneer je vaak “Nee” zegt en toch “Ja” doet, nemen mensen je op den duur niet meer serieus en wordt het steeds moeilijker om je grenzen duidelijk te maken.

Tip 4: Wees duidelijk

Het is heel belangrijk om duidelijk te zijn. Vertel kort en bondig je mening en draai er niet omheen. Blijf ook vasthouden aan je grenzen. Sommige mensen proberen er keer op keer overheen te gaan en als je dan snel geneigd bent toch op een later moment “Ja” te zeggen, gaan ze alleen maar harder proberen je te overtuigen toch ja te zeggen.

Door bij het aangeven van je grenzen woorden als “misschien” en “eigenlijk” te mijden, zorg je dat je overtuigd overkomt en jezelf niet ontkracht. Zeg je “Ik denk dat ik soms misschien wel een beetje het gevoel heb, dat jij best vaak niet helemaal goed naar mij luistert.” dan zwak je het teveel af en is de kans groot dat iemand je niet serieus neemt.

Mijd in het communiceren ook woorden als “nooit” of “altijd”. Deze lokken al snel een heftige reactie uit en dit is niet wat je wilt.

Tip 5: Accepteer dat je het niet altijd iedereen tevreden kan houden

Zoals al eerder gezegd is het belangrijk om je niet schuldig te voelen. Je kunt niet altijd voor een ander klaarstaan en je kunt niet altijd iedereen tevreden houden. Door dit te accepteren maak je het voor jezelf veel gemakkelijker om assertief te reageren en je eigen grenzen in acht te nemen.

Meestal valt het (achteraf) ook wel mee hoe de ander erop reageert. Als jij duidelijk bent en als ze weten waar ze aan toe zijn, zullen ze je juist meer gaan respecteren.

Hoe geef jij je grenzen aan? Lukt het jou om assertief te reageren?

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie