10 tips om ontspannen op vakantie te gaan

Op dit moment hoor ik veel mensen zeggen dat ze echt toe zijn aan vakantie. Ze zijn vermoeid, kunnen zich minder focussen en hebben het gevoel dat hun hoofd vol zit. Jarenlang heb ik zelf ook heel erg naar de vakantie toegeleefd. Weken ervoor was ik al druk om al mijn werk over te dragen aan collega’s, werkte ik in voren om ook echt vakantie te kunnen nemen en maakte ik mij zorgen of ik alles wel ging redden.

Mijn hoofd zat helemaal vol met alle dingen die ik moest regelen. Ik maakte lange dagen en merkte aan mijzelf dat ik minder productief en nauwkeurig was. En als ik dan vakantie had, moest ik eerst een paar dagen bijkomen van de drukte van voor de tijd, voor ik echt kon ontspannen.

Sinds een aantal jaren pak ik bepaalde dingen anders aan en lukt het me wel om al ontspannen op vakantie te gaan. In deze blog deel ik mijn tips om ontspannen aan je vakantie te beginnen.

1. Creëer overzicht

Om rustig en ontspannen op vakantie te gaan, is het belangrijk dat je overzicht creëert. Inventariseer wat je aan werkzaamheden moet overdragen, wat je echt nog voor de vakantie af moet ronden en wat je allemaal moet regelen. Schrijf dit allemaal op, zodat je het beter los kan laten en stap voor stap acties kunt ondernemen.

Maak daarnaast ook een lijst van dingen die je allemaal mee wilt nemen op vakantie en schrijf dingen die later in je opkomen op deze lijst. Als je dit eenmaal gedaan hebt, kan je het volgende jaar deze lijst er zo weer bij pakken. Dit scheelt je een hoop stress en nadenken en de kans om dingen te vergeten is vele malen kleiner.

planning

2. Verwacht niet van jezelf dat je je vrije uren voor of na je vakantie extra werkt

Eén van de valkuilen om gestrest met vakantie te gaan is voor de tijd extra lange dagen te maken om je vrije uren te compenseren. Natuurlijk zal je bepaalde dingen af moeten ronden of over moeten dragen, maar iedereen heeft recht op vakantie. Daarnaast is echt vakantie nemen ook ontzettend belangrijk om effectief en productief te blijven.  Accepteer dus dat je in de periode vlak voor en na je vakantie keuzes moet maken in dingen die je wel of niet doet. Je hebt nu eenmaal minder uren tot je beschikking.

3. Laat je stressniveau niet teveel oplopen gedurende het jaar

Wees eens eerlijk naar jezelf; Heb jij de laatste tijd voldoende balans in spanning en ontspanning? Of bouwt de spanning zich het hele jaar al op en ben je nu echt toe aan een paar weekjes rust? Als dit het geval is, dan loont het om niet alleen nu wat aan te passen, maar ook te kijken hoe jij komend jaar jouw spanning en ontspanning weer meer in balans kan laten zijn. De vakantietijd is hier een mooie periode voor. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  1. Heb ik symptomen die wijzen op teveel stress?
  2. Neem ik wel voldoende tijd voor mijzelf en de dingen waar ik energie van krijg?
  3. Welke dingen kosten mij heel veel energie? En wat zou ik hier aan kunnen veranderen?
  4. Heb ik het nog wel naar mijn zin in mijn huidige werk?
  5. Wat wil ik het komende jaar bereiken?
  6. Hoe zou ik willen dat mijn leven er over 10 jaar uitziet? Wat moet ik doen om dat te bereiken?

Deze vragen helpen je om te kijken waardoor jij stress ervaart en wat jij komend jaar anders wilt gaan doen om jouw stressniveau te verlagen.

burnout terugval herstel stress

4. Neem de tijd voor overdracht en rond projecten af

Je weet als het goed is ruim voor de tijd dat je met vakantie gaan. Plan de laatste weken voor je vakantie tijd om overdrachten te doen en om lopende projecten zoveel mogelijk af te ronden. Begin niet meer aan hele grote projecten, maar schuif deze indien mogelijk door tot na de vakantie. Zorg ervoor dat je rustig afbouwt voor je vakantie en verlaag alvast je stressniveau. Zo heb je tijd om alvast je hoofd leeg te maken en hoef je dit niet in de 1e week van je vakantie te doen.

5. Ruim je huis en je werkplek op

Een opgeruimd huis en een opgeruimde werkplek zorgen voor rust in je hoofd. Daarnaast is het ook heel fijn om na je vakantie weer fris te beginnen en niet eerst de troep van voor de vakantie op te moeten ruimen. Werk (achterstallige) administratie weg, ruim je computer op en neem de tijd om je huis op te ruimen.

6. Ga niet meteen je eerste vrije dag met vakantie

Als jij meteen je eerste vrije dag met vakantie gaat, zal je al in de dagen dat je nog aan het werk bent alles moeten regelen. Spullen inpakken, inkopen doen en bijvoorbeeld oppas regelen voor eventuele dieren. Je bent er maar druk mee. De kans is groot dat je, wanneer je dit allemaal op de dag van vertrek wilt doen, je onrustig en gejaagd vertrekt. Je begint dan al onrustig aan je vakantie.

Beter is het om te zorgen dat je in ieder geval de dag ervoor al vrij bent, zodat je alles rustig in kan pakken en klaar kan zetten en alvast rustig in vakantiesfeer kan komen.

7. Laat alles los en geniet echt bewust van je vakantie

Als jij je snel verantwoordelijk voelt, kan het zijn dat je het lastig vindt om alles van je werk (en privé) los te laten. Gaat alles wel goed als ik er niet ben? Moet ik …. niet even een bericht sturen of hij … wel aan denkt?

Nee, dat is helemaal niet nodig. Als het goed is heb jij ruim de tijd genomen om alles over te dragen. Dit stemmetje in je hoofd wil voorkomen dat jij alles loslaat en vindt het lastig om te ontspannen. Probeer dit stemmetje te negeren, jij hebt nu recht op vakantie. Je hebt het hele jaar hard gewerkt en jij hebt dit nodig om na de vakantie weer net zo productief te kunnen zijn.

Vind je het lastig om alles los te laten? Misschien kan je iets doen, waardoor je je gedachten even helemaal kan afleiden van het werk. Een flink stuk wandelen, een leuk evenement bezoeken of lekker wegduiken in je boek bijvoorbeeld. Kies iets wat echt bij jou past en waar jij echt door kan ontspannen.

Stress ontspanning ademhaling

8. Plan je vakantie niet te vol

Eén van de valkuilen die ik zelf had als ik op vakantie was, was dat ik alles wilde doen en zien wat er maar te doen was. Ik plande de vakantie heel erg vol, want ik MOEST genieten. De laatste jaren leven we veel meer van dag tot dag. Hebben we een dag geen zin om ergens naartoe te gaan, dan doen we dit niet en als we wel zin hebben kijken we op de dag zelf wat we gaan doen. Loslaten van het MOETEN, helpt mij heel erg om tijdens de vakantie echt te kunnen ontspannen. Ik neem dan ook echt de tijd voor dingen die ik graag doe, maar waar ik anders geen of te weinig tijd voor heb.

9. Werk aan je ademhaling en vertraag bewust

Merk je dat je toch onrustig bent op het moment dat je met vakantie gaat, dan kunnen ademhalingsoefeningen je helpen om te ontspannen. Daarnaast werkt het ook heel goed om bewust alles wat je doet te vertragen. Loop langzamer, praat langzamer en vertraag je gedachten. Hierdoor breng je je lichaam bewust in een staat van rust en zal je minder stress en onrust voelen. Je beïnvloed de werking van het sympatische zenuwstelsel en zorgt dat je stressniveau lager wordt.

10. Neem een notitieboekje mee

Als het je lukt om te ontspannen, zal je merken dat je opeens heel veel goede en leuke ideeën en inzichten krijgt. Je zit volop inspiratie. Zonde om hier niets mee te doen. Schrijf ze op in je notitieboekje, zodat je ze niet vergeet. Na de vakantie pak je het notitieboekje erbij en kun je wat gaan doen met deze inzichten.

Een fijne vakantie!

Ik wens jou alvast een hele fijne en ontspannen vakantie toe. Wil jij de vakantie gebruiken om jouw stressniveau te verlagen? Dan is de online training Vrij van Stress echt iets voor jou.

In deze training leer je jouw stressfactoren herkennen en erkennen en ga je een plan opstellen om voortaan jouw stressniveau laag te houden. Klik hier voor meer informatie.

Myrte Duijndam Vivas Coaching

Gratis en vrijblijvende kennismaking

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Plaats een reactie